Posted: 10 May 2006, 20:44
Iako bih ja bila prva osoba koja bi predloĹžila uvo?enje SF-a u SREDNJOĹ KOLSKE LEKTIRE, (osnovna je ionako dovoljno fleksibilna) , u posljednje vrijeme sam do[?]la do zaklju?ka da ?ak i ako se uvede, recimo 1-2 djela u program koji ionako nije ba[?] najbolji, dovoljno dosadna i dovoljno politi?ki korektna da zadovolje prosvjetare ne bi se mnogo postiglo.
Tome ima nekoliko razloga :
- Koliko je meni poznato, SF se kao knjiĹž. vrsta zasebno ne obra?uje unutar srednjo[?]kolskog programa , ve? se samo spominje u klasifikacijama , a ako bi se ta komponenta uvela u program , sumnjam da bi ju predava?i- profesori prihvatili sa velikim entuzijazmom.
To je jedan veliki problem koji treba sagledati iz vi[?]e kutova . Primjerice, moja prof. knjiĹževnosti i jezika, svaka joj ?ast , jedna od najboljih profesorica koja mi predaje , ima obi?aj 'krojenja programa' , tako da mi ni u kojem trenutku ne radimo po zadanom planu i programu. (Osim moĹžda malo jezik, iako naj?e[?]?e na satovima jezika rje[?]avamo pitanja koja se odnose na jezik s prijemnog za Filozofski, testove sa natjecanja iz poznavanja hrv. jezika , [?]to ba[?] i ne bih nazvala slije?enjem programa iako je istina da sam tako uz komentare nau?ila 50 puta vi[?]e nego na bilo kakvim satovima jezika) .
Recimo, ona preferira knjiĹževna djela stanovitog hrv. knjiĹževnika, ne?u sada spominjati jer dobivam osip kad ?ujem to milozvu?no ime, te smo mu do sada posvetili beskrajne sate analize, raspravljanja o biografiji itd. , a pritom se zna desiti da djelo nekog autora zanemarimo tako da nam kaĹže da pro?itamo i pripremimo se za sat sa biografijom , a onda nas rasprava, nakon kratkog uvoda posve?enog temi odvede , recimo, na to za[?]to je kazali[?]te nepopularno me?u gra?anstvom. I sve ostane na onome [?]to ona odredi da je vaĹžno.
Koliko ja znam, ve?ina 'uglednih profesora knjiĹževnosti' i te ekipe, prezire znanstvenu fantastiku. To nije toliko slu?aj s recimo, ovom istom prof. , koja me recimo traĹžila da izdvojim elemente fantastike u Danteovom 'Paklu' i to ne slu?ajno, iako ne smatra da bi trebali obra?ivati stvari iz Ĺžanra.
Ona bi se vjerojatno pomirila s a SF lektirom, ali me upozorila, recimo na Lidranu, da to nije slu?aj s ostalim profesorima. Ti UVAŽENI ljudi imaju ne[?]to protiv '[?]und' Şanra, prije svega predrasude, budu?i da ih se ve?ina nije ni potrudila pro?itati ne[?]to od toga kako bi se upoznali, opet zbog istih predrasuda, to ipak nije dostojno njihova istan?ana ukusa.
Ba[?] me zanima koji bi postotak njih ozbiljno postupio prema takvoj lektiri i ŽANRU S KOJIM U VE?INI NISU UPOZNATI , dakle , nisu kompetentni za ANALIZU djela, koja je vrlo vaŞna prilikom ?itanja lektire.
Dakako da ja ne govorim o SVIMA, ali ?injenica je da mnogi ljudi koji sebi vole umi[?]ljati da se 'bave ozbiljnom knjiĹževno[?]?u' , zaziru od stvari kao [?]to je SF.
((Svaka ?ast iznimkama. ))
Oni bi, ba[?] kao gore spomenuta profesorica , mogli bez problema zanemariti analizu nekog takvog (koje im se ne svi?a) , djela, [?]to nesumnjivo i sada rade, s obzirom na to da kao profesori imaju dosta mjesta za razne subjektivnosti u predmetu u kojem ipak sami odre?uju [?]to ?e se koji sat i kako raditi.
Ok, djeca ?e pro?itati JEDNO djelo znanstvene fantastike, ako uop?e i pro?itaju (ako preska?u ostale lektire, za[?]to ne bi i tu?) , recimo da ?e se malo upoznati sa Ĺžanrom, 90-postotna je vjerojatnost da ne?e napraviti ni dostojnu analizu ve? ?e to pro?itati 'iz fore' , za preko praznika ili ne[?]to sli?no, [?]to bi lako mogao biti stav profesora. Ako nisu bili zainteresirani za knjige prije, te[?]ko da ?e to jedno djelo izvr[?]iti utjecaj na njih.
Pogotovo suo?eni sa vjerojatnim preziranjem profesora?
Trud uzalud, rekla bih.
Ne ovog stolje?a i ne u Hrvatskoj.
Tome ima nekoliko razloga :
- Koliko je meni poznato, SF se kao knjiĹž. vrsta zasebno ne obra?uje unutar srednjo[?]kolskog programa , ve? se samo spominje u klasifikacijama , a ako bi se ta komponenta uvela u program , sumnjam da bi ju predava?i- profesori prihvatili sa velikim entuzijazmom.
To je jedan veliki problem koji treba sagledati iz vi[?]e kutova . Primjerice, moja prof. knjiĹževnosti i jezika, svaka joj ?ast , jedna od najboljih profesorica koja mi predaje , ima obi?aj 'krojenja programa' , tako da mi ni u kojem trenutku ne radimo po zadanom planu i programu. (Osim moĹžda malo jezik, iako naj?e[?]?e na satovima jezika rje[?]avamo pitanja koja se odnose na jezik s prijemnog za Filozofski, testove sa natjecanja iz poznavanja hrv. jezika , [?]to ba[?] i ne bih nazvala slije?enjem programa iako je istina da sam tako uz komentare nau?ila 50 puta vi[?]e nego na bilo kakvim satovima jezika) .
Recimo, ona preferira knjiĹževna djela stanovitog hrv. knjiĹževnika, ne?u sada spominjati jer dobivam osip kad ?ujem to milozvu?no ime, te smo mu do sada posvetili beskrajne sate analize, raspravljanja o biografiji itd. , a pritom se zna desiti da djelo nekog autora zanemarimo tako da nam kaĹže da pro?itamo i pripremimo se za sat sa biografijom , a onda nas rasprava, nakon kratkog uvoda posve?enog temi odvede , recimo, na to za[?]to je kazali[?]te nepopularno me?u gra?anstvom. I sve ostane na onome [?]to ona odredi da je vaĹžno.
Koliko ja znam, ve?ina 'uglednih profesora knjiĹževnosti' i te ekipe, prezire znanstvenu fantastiku. To nije toliko slu?aj s recimo, ovom istom prof. , koja me recimo traĹžila da izdvojim elemente fantastike u Danteovom 'Paklu' i to ne slu?ajno, iako ne smatra da bi trebali obra?ivati stvari iz Ĺžanra.
Ona bi se vjerojatno pomirila s a SF lektirom, ali me upozorila, recimo na Lidranu, da to nije slu?aj s ostalim profesorima. Ti UVAŽENI ljudi imaju ne[?]to protiv '[?]und' Şanra, prije svega predrasude, budu?i da ih se ve?ina nije ni potrudila pro?itati ne[?]to od toga kako bi se upoznali, opet zbog istih predrasuda, to ipak nije dostojno njihova istan?ana ukusa.
Ba[?] me zanima koji bi postotak njih ozbiljno postupio prema takvoj lektiri i ŽANRU S KOJIM U VE?INI NISU UPOZNATI , dakle , nisu kompetentni za ANALIZU djela, koja je vrlo vaŞna prilikom ?itanja lektire.
Dakako da ja ne govorim o SVIMA, ali ?injenica je da mnogi ljudi koji sebi vole umi[?]ljati da se 'bave ozbiljnom knjiĹževno[?]?u' , zaziru od stvari kao [?]to je SF.
((Svaka ?ast iznimkama. ))
Oni bi, ba[?] kao gore spomenuta profesorica , mogli bez problema zanemariti analizu nekog takvog (koje im se ne svi?a) , djela, [?]to nesumnjivo i sada rade, s obzirom na to da kao profesori imaju dosta mjesta za razne subjektivnosti u predmetu u kojem ipak sami odre?uju [?]to ?e se koji sat i kako raditi.
Ok, djeca ?e pro?itati JEDNO djelo znanstvene fantastike, ako uop?e i pro?itaju (ako preska?u ostale lektire, za[?]to ne bi i tu?) , recimo da ?e se malo upoznati sa Ĺžanrom, 90-postotna je vjerojatnost da ne?e napraviti ni dostojnu analizu ve? ?e to pro?itati 'iz fore' , za preko praznika ili ne[?]to sli?no, [?]to bi lako mogao biti stav profesora. Ako nisu bili zainteresirani za knjige prije, te[?]ko da ?e to jedno djelo izvr[?]iti utjecaj na njih.
Pogotovo suo?eni sa vjerojatnim preziranjem profesora?
Trud uzalud, rekla bih.
Ne ovog stolje?a i ne u Hrvatskoj.