Izitpajn je pricao o hororu... ali, opet, postoji minimum dva nacina posmatranja horora - jedno je kao zanr za cvrsto ustaljenim svetonazorima i sredstvima pripovedanja, drugo kao dodatna dimeznija pri gradjenju strukture dela i tu se visesmislenost reci horor povecava. Horor ne mora da bude spekulativna fikcija, ali opet, uzas u knjizevnom delu moze egzistirati u milion oblika, na milion nacina - od licno psiholoskih impresija uzasa i otudjenja, preko direktnog psiholoskog horora ili splattera, okultnog ili natprirodnog horora. Horor uopste ne mora da spada pod fantastiku. Po nekom mom misljenju pisac horora koji je do maskimuma ispitao granice i sve formalne oblike istog zanra je Ramsey Campbell. On je ujedno i jedan od najkvalitetnijih knjizevnika medju horor piscima ikada.
Ma... sve ovo o cemu se ovde prica zahteva dublje sistematsko razmatranje i temeljan knjizevno-istrazivacki rad. U poslednjih 30 godina objavljeno je na hiljade strucnih knjiga o sf, horor knjizevnosti. Od Cvetana Todorova do ST Joshija i Catrine Hume... kad se o ovakvim stvarima na ovaj nacim polemise, svi u najmanju ruku deluju nedoreceni. Teorija knjizevnosti se mnogo bavila zanrovskim pitanjima i na zapadu su akademska proucavanja zanra SFa i horora veoma rasprostranjena, a svaka ozbiljnija prica na ovu temu (popt svake druge knjizevne teme) zahteva detaljno i ozbiljno knjizevno-teoretsko tumacenje bazirano na poznavanju knjizevne teorije, istorije svetske knjizevnosti i detaljnog poznavanja istorije zanra o kojem se prica. Kriticar koji moze relevantno pisati o zanru mora biti i izvan zanrovskih voda u tokovima klasicne knjizevnosti, estetike i teorije knjizevnosti, isto kao i unutar zanra, njegovih tokova, najlosijih i najkvalitetnijih knjiz. dela napisanih u ime tog zanra.
nije li Zoran Živkovi? i autor, i urednik, i teoreti?ar Şanra!?
Nije, odavno.
Odavno vise kao izdavac i urednik ne objavljuje SF knjizevnost, teorijom se vec godinama ne bavi, a kao pisac se ogradjuje od SF-a i zanrovske fantastike. Ja ga razumem, covek je pronasao svoj jezik, stil i pecat, i bavi se stvarima koje ga trenutno privlace. Bez obzira na sve, njegove price i novele su u toku poslednje dve godine objavljivane u skoro svakoj vecoj antologiji fantastike na Zapadu.