Ivan Lutz & Gordan Sundać: Drum

Rasprave o knjigama, časopisima, fanzinima, stripovima, uglavnom svemu što se lista, a ima (ili nema) veze sa SF-om

Moderator: Ire

Post Reply
User avatar
Xaotix
The Source
Posts: 2845
Joined: 19 Apr 2005, 12:55
Location: Schrodingerova kutija

Ivan Lutz & Gordan Sundać: Drum

Unread post by Xaotix »

Volio bih da kad završi roman, Lutz prvo ode u ribičiju (ili što god ga opušta), umjesto da ga nestpljivo pošalje izdavaču. I onda nakon povratka uzme rukopis i popegla stvari.
Jer Drum bi tako bio solidan roman, koji trenutno ipak trpi zbog niza detalja i nekoliko izostavljenih bitnih elementa.

Lutz i Sundać su se u ovoj suradnji bacili u vode horrora u lokalnom šoru (inspirirani pripovijestima jednog od njihovih djedova) i Dana Browna (ne znam postoji li zaseban žanr za stvari poput Da Vincievog koda).
Roman se odvija u alternativnoj bliskoj budućnosti, u kojoj je crkva prošla drugačiju reformaciju koja je dovela svijet u pravo ekumensko jedinstvo i blagostanje. Prate se tri toka radnje u tri udaljena vremenska toka; put oca Laboriana, reformatora crkve koji tajno putuje Europom izbjegavajući inkviziciju u pokušaju da objavi svoje učenje, put vatikanskog istražitelja Roberta Coxa koji u "današnjici" prati Laborianove tragove, tražeći tajanstvene zapise izostavljene iz Reformacija, te istragu njegovog prijatelja, svećenika Lukasza Krolla, koji pokušava razotkriti misteriju malog slavonskog sela Bebrina, a vrlo brzo i sačuvati i glavu i zdrav razum.
Svaki dio je pisan svojim stilom i u svom ključu, uspješno prebacujući čitatelja iz jedne atmosfere u drugu.

Laborianov put otvara raspravu o tome što crkva propovijeda a što zaista radi, i o vrijednostima prve vjere. To dozvoljava autorima jasno izražavanje stavova i raspravu o vjeri kroz usta teologa i svećenika, iako je ona ponekad vrlo crno-bijela.
Coxova potraga počinje kao klasično razbijanje DaVincievog koda od jednog drevnog samostana do drugog, ali se taj dio priče vrlo brzo pretvara u akcijsku jurnjavu usamljenog detektiva protiv profesionalnih ubojica mračnog društva zavjerenika, koji se pokušavaju dokopati apsolutne crkvene i svjetovne vlasti. Iako dobro izvedena, ta linija brzo gubi na napetosti, jer se vrlo brzo ustanovi da su i Cox i svi upleteni s njegove strane bivši komandosi protiv kojih niti neočekivane zasjede profesionalaca nemaju šanse, tako da predstavljaju samo manju neugodnost na njegovom putu.

Ove dvije linije se dosta dobro uzajamno prate i kako se steže obruč oko Laboriana, tako su i Coxu plaćenici bliže za petama. Nažalost, pošto je jasno da je Laborianovo učenje preživjelo i procvjetalo, i da će on preživjeti, niti taj tok priče nema tu težinu iščekivanja sudbine junaka.

Prava nepoznanica je pitanje sudbine oca Krolla u Bebrinu, selu kraj naslovnog Druma, ceste koja se ne spominje i koju seljani izbjegavaju. To je klasična priča strave, o strancu koji se nosi sa ludim svećenikom i netrpeljivim vlastima, jezovitoj djeci i magli iz koje dolaze prikaze. Ovaj dio priče komplicira stvari i u početku djeluje zbunjujuće, ali se stvari raspliću otkrivajući prave razloge čudnih (SPOILER!!<<i anakronih!>>) događaja u Bebrinu, kao i naizgled nevezanih poglavlja s početka romana koja se nisu pripadala niti jednom od ustanovljenih tokova radnje.Sve tri priče se na kraju isprepliću i spajaju, te raspletom svake od njih započinje kraj slijedeće do konačnog kraja romana. Kvaka je u tome da raspleti jednog toka unaprijed riješavaju pitanje što se dogodilo u drugom toku, dodatno uklanjajući napetost,tako da rasplet umjesto velikog finala nudi samo prikazivanje već očekivanog, uz sređivanje nekih sitnih detalja kako bi sve bilo na mjestu.

Ukratko, roman nije loš, ali čitatelju unaprijed nestrpljivo otkriva odgovore na vlastita pitanja i zagonetke.
Tu nestrpljivost naglašavaju dva bitna elementa na samom početku i kraju; Sam motiv poruke zbog koje i Cox i Kroll kreću na put je totalno zbunjujuć i autori se referenciraju i miješaju prikazanu poruku s nikad spomenutom porukom, kao da ni sami nisu sigurni kako je sve započelo. Ovdje je riječ o očigledno zaboravljenom detalju radnje. Potencijal precizno adresiranog pisma iz prošlosti koji bi itekako trebao biti interesantan istražitelju čuda Krollu je izgubljen čim priča počne. S druge strane, na samom kraju, SPOILER!!<<Coxov kraj potrage je obilježen susretanjem lika iz Krollovog toka priče. Čuvar u pošti je očigledno mladić s druma, koji čeka baš njega. Lik se tu pojavljuje iz vedra neba, nakon što je ispario iz romana obavivši svoju svrhu.>>
Randomness is strong with this one!
User avatar
Izitpajn
nobody
Posts: 4027
Joined: 10 Nov 2003, 17:42
Location: Sesvete Republjik
Contact:

Re: Ivan Lutz & Gordan Sundać: Drum

Unread post by Izitpajn »

:happy1:
Post Reply