Hej!

Razgovori ugodni o udruzi, prostoru, tračevima i svemu ostalome ...

Moderator: niniane

Tomislav Sakic
The Q
Posts: 1042
Joined: 24 Nov 2004, 11:36
Location: Zagreb
Contact:

Unread post by Tomislav Sakic »

Pa zar to nije jasno :flower:


Ne znam, Aleksandre, ti fakat mislis da bi kontinuirana produkcija roto-romana utjecala na stanje SF-a? Po meni ne, usotalom, mi smo tad imali Sirius, sto je puno vaznija stvar, a danas nam fali.

Necu reci da cinjenica da bi mladi autor mogao objaviti par shit-romana pod pseudonimom da iskuje zanat ne bi pomogla, ali mislim da se "zrenje" kadrova mora obavljati pod vodstvom dobrih urednika i u kontinuiranim publikacijama. Zasad imamo samo godi[?]nju zbirku (i kao mjesto i s urednicima koji su voljni raditi s mladim autorima). Takav tip izdanja, kakav je bio taj RotoSF (mislim da se tako nekako zvala serija), se ipak sveo na to da neki autori pisu roto-literaturu i zara?uju kruh, a ne na napredak doma?eg SF-a (us mislu ideja ili razine pisanja). No naravno, da ti tiskas par takvih romana, ja bih ih kupio jer bi bili dobri, i ti bi dobio neki honorar, tako da razumijem prednosti, i za tebe i za mene:-) ... Pa zar ne bi NEXUS SF trebao biti takvo mjesto. Da umjesto anglosaksonskih romana pod laznim imenima uguraju Ziljkov pulpic (tj. od Petera McKinleyja), tko to ne bi kupio? Ili one dvije dulje stvari od Zorana Vlahovi?a? Zapravo mi je dosta nelogi?no da Nexus to jo[?] nije poku[?]ao, budu?i da su ionako imena koja objavljuju apsolutna nepoznanica, za Petera McKinleya bi se barem znalo u ovim krugovima da je to stalni Ziljkov nick i kupilo bi nas ovdje vise primjeraka nego, npr. Johnnyja Selembera.

Tako da bih u tom kontekstu takvu seriju podrzao, ali ovako... svelo bi se na Nexus - kupio sam samo Swanwicka, Williamsona, Boba Shawa, Harrisona ... dakle imena koja ne[?]to zna?e. A iz cijele te srpske RotoSF serije imam samo dva primjerka, i to oba bra?a Strugacki.
Aleksandar Ziljak
Ancient
Posts: 959
Joined: 09 Apr 2004, 18:42

Unread post by Aleksandar Ziljak »

Tomislav Ĺ aki? wrote: Ne znam, Aleksandre, ti fakat mislis da bi kontinuirana produkcija roto-romana utjecala na stanje SF-a? Po meni ne, usotalom, mi smo tad imali Sirius, sto je puno vaznija stvar, a danas nam fali.
Bi definitivno. Ne samo da bi ljudi imali gdje objavljivati dulju formu, cca 90 - 150 kartica (za koju danas mjesta, realno, nema), nego bi se stvorilo trĹži[?]te. Klinci bi ?itali pulp SF romane, i zaka?ili se i onda - kad bi prestali bit klinci - moĹžda progresirali na ne[?]to ja?e. Klinci (i oni koji se tako osje?aju) danas nemaju [?]ta ?itat. Uglavnom. Raosa? Mislim, dobro on pi[?]e, ali nije za svakog. S druge strane, pogledajmo povijesno: SF kakvog ga znamo je u zna?ajnom segmentu pulp literatura. Budimo realni, ako pred SF postavimo i inzistiramo samo i isklju?ivo na zahtjevima kakve je formulirao Suvin, onda ?emo se reducirati na manje od 5% akademije, koja ionako (bar kod nas) ne pokazuje interes. Realno, kako re?e ?i?a Gauss, ti ima[?] barem dvije tre?ine nacije koja jedva da je intelektualno stasala da ?ita Star Wars fran[?]izu, i onda ja samo postavljam logi?no pitanje: za[?]to nije stvorena situacija u kojoj bi mjesto SW fran[?]ize ?itali na[?]e autore? Vjerojatno kvalitetnije, kad smo ve? kod toga.

Problem s Nexusom je da je postao neredovit. Slabo je i[?]ao na kioscima. Za[?]to? Zato jer nije prije toga postojala nikakva kontinuirana navika, nikakvo mjesto gdje bi se desetlje?ima strpljivo stvarala publika za takve publikacije. Mi se u ovom trenutku vrtimo u za?aranom krugu mala prodaja - nikakve pare - nedostatak interesa. I tvrdim da je to zbog toga jer se sa sustavnijim objavljivanjem popularnih, da ne kaĹžem pulp, SF romana u Hrvatskoj prestalo cca 1965.

Ĺ to se ti?e srpskih roto romana, ta je edicija navodno skviknula kad su postali ambiciozniji i po?eli objavljivati renomirana imena. Navodno je ba[?] tako bilo, koliko god se to ?inilo suludo. Kad su do[?]li Strugacki i ostali, onda su oni koji su ?itali Bel?u i ?urku rekli koji je to sad kurac? A oni koji bi ?itali Strugacke su to izdanje ionako otpisali ve? davno, i nova ih imena nisu uspjela privu?i. Tako sam ?uo, pa ako su me lagali...

Stanje s pulpom je lo[?]e i u drugim Ĺžanrovima. Mi trenutno na kioscima nemamo ni[?]ta osim vesterna i ljubi?a. Malo je te[?]ko razlu?iti [?]to je reciklirana remitenda, a [?]to novi naslovi, ali ?ini mi se da jednog i drugog ima cca 6-7 edicija. Ali, nema krimi?a, nema SF-a, nema horrora, nema fentezija, nema pornjave, nema akcije, nema doktor-romana (koji se ionako kod nas, izgleda nisu uhvatili) etc.
A. Ziljak
Tomislav Sakic
The Q
Posts: 1042
Joined: 24 Nov 2004, 11:36
Location: Zagreb
Contact:

Unread post by Tomislav Sakic »

Ali ako je ta srpska roto edicija riknula kad su po?eli uvaljivati Strugacke umjesto Ch. A. Bell-a, onda zna?i da tvoja ideja nije ostvariva, tj. da onaj tko po?ne ?itanjem pulpa NE?E prije?i na "ozbiljnu" literaturu (Lema, Raosa). Ja isto tako mislim.
Velika stvar sa SF-om u Jugi je bila da su klinci masovno po?injali u knjiznicama na Zivkovicevim izdanjima, tj. Polarisu i Kentauru. Ona su isla toliko ?esto i bilo ih je toliko da se to moze smatrati skoro slicnom idejom kao i roto romani. A sve je bilo vecinom ipak na dosta visokoj razini.
Ima jo[?] jedna stvar, a to je i da "ozbiljan" SF uvijek ostaje SF, tj. najveci broj fanova ga ?ita bez problema (OK, mozda ne "Vertikalu":-). Nedano sam iskusavao nova izdanja Leu Guinice od Izvora, i ?itao sam par Lemovih djela kad je umro. Oboje su i dlaje jednako "visoka" literatura, ali ne gube nista od svog popularnog Ĺžanra. - Dakle, ako imas desetke jeftinih izdanja Lema, i svih kvalitetnih americkih izdanja (jer zasto bi gubli vrijeme, u ovako malom izdavastvu, na smecu kad ne uspijemo prevesti ni pola kvalitetnih i vaznih stvari?), u knjiznicama i paperbacku, feedback ce ti biti bolji i kvalitetniji nego s pulpom, kao sto je bio u Jugi 1980-ih i s cijelom mojom generacijom, gdje znam hrpe ljudi koji su u prvoj polovici 1990-ih citali Polaris i Kentaur iz knjiznica. Ti ljudi i danas citaju Algoritam, Izvore, Zagreba?ku nakladu, Mentor - ne citaju Izgubljena kraljevstva i Neobi?nu nakladu!

A za Nexus na kioscima sam i ja, s dokmacim autorima. Ali ja bas i ne mislim da smo mi sposobni stvarati istinski pulp, kakav je ovaj pod izmisljenim ameri?kim autorima u Nexusu. Ni ti, ni ona dva Vlahoviceva kratka romana, ni ona dulja novela od Mi[?]aka iz knjige ([?]to bi sve moglo ici kao roto-roman u izdanje tipa Nexusa), sve je to iznad razine pulpa. I ne vidim zasto bi takvo izdanje trebalo objavljivati Kennetha Bulmera. Kraci stari romani od Clarkea, Pirxove novele od Lema, dulje novele (novella) od Le Guin i desetke drugih autora, ove dulje stvari iz Future (novella, "noveleta"), sve bi to islo u takvu seriju bez problema. Zar ljudi ne bi kupili da vide Lemovo ime na roto Nexusu, a bi Bulmera ili Johnnyja Selembera? Ta publika ce kupiti ono sto im se stavi unutra, ako redovito kupuje neobvezatni SF romancic za plazu ili vlak ili tramvaj, a ovako bi digli razinu, popunili prijevode, otvorili mjesto mladim domacim imenima, a i citatelji - koji pak vjerujem zanju Lema ili Calrkea - bi isto vise uzivali. Uostalom da to ide i da kracih romana od imena ime, pokazuju naslovi Andersona, Shawa, Harrisona...
Dagi
Skriboman
Posts: 2320
Joined: 13 Mar 2004, 00:57
Location: Zagreb
Contact:

MladeĹžnjaci i pulpiĂŚi

Unread post by Dagi »

DrŞim da je Žiljak vi[?]e mislio na izgradnju autora, koji bi mogli kovati zanat kroz roto-romane. Eh, ak' se drŞimo Gaussa, onda bi od desetak roto autora ispao jedan izvrstan, jedan okej, pet-[?]est bi ostali sva[?]tariti u raznim roto Şanrovima, a ostatak bi se (nadajmo se!) izgubio.

Ovdje bih Şelio malo elaborirati o roto knjiŞevnosti i mladim autorima. Istina je da se u Hrvatskoj dogodilo da su neki autori po?eli s eksperimentalnom prozom, pa onda od toga nije bilo bog-zna-kaj. Svega jedan mi pada na pamet koji je doŞivio pohvale i napunio zbirku (Konvi?ni), dok su se ostali izgubili. Drugi su pak pokazali izraziti afinitet prema pulp prozi, a bili su i dosta produktivniji. Tu mislim ponajprije na samog Žiljaka, zatim Vlahovi?a, mislim da bi se tu dobro uklopio Izitpajn, pa i Mi[?]ak.

@Aleksandar Žiljak:
Žiljak, ne pori?i: u starim se "Parsecima" iz devedesetih izri?ito i programatski opredjeljuje[?] za takvu prozu, a dokazni materijal - SFerina arhiva "Parseka" - trenuta?no je kod mene!

Osobno, slaĹžem se da nedostaje tradicija pisanja roto romana u SF-u. No, nema smisla naricati nad zbivanjima od prije malne ?etrdeset godina, ve? po?eti iznova. Mislim da bi kratki SF romani (100 do 150 kartica) mogli imati pro?u, i to kao:
- jedan podĹžanr usmjeren na mladeĹž
- drugi podĹžanr usmjeren na publiku roto romana.

Jasno, prvi bi morao biti "umiven" (nema eksplicitnog seksa, nasilja, psovanja itd.), no zgodno je to [?]to bi zapravo predstavljao evoluciju dje?jeg SF romana koji ve? postoji u Hrvatskoj. U drugome bi se autori mogli slobodno raspi[?]toljiti.

Tko bi bio zainteresiran tiskati i kvalitetno distribuirati tu robu, to je ve? drugo pitanje.
Hrvoje Prcic
Puppeteer
Posts: 136
Joined: 03 May 2005, 18:06
Location: Zagreb

Unread post by Hrvoje Prcic »

Zanimljiva diskusija.

1. Ne vidim smisao ni potrebu nadmetanja s bilo kime iz biv[?]e Jugoslavije o tome tko je prvi u ovome ili onome. Do odre?enog trenutka imali smo razdvojene povijesti, pa zajedni?ku, pa opet imamo razdvojene. Vrijeme je da se pi[?]u antologije i povijesni prikazi ali ne radi nadmetanje nego radi isticanja onoga [?]to smo imali kvalitetno u pro[?]losti i radi stvaranja temelja za razvoj u budu?nosti. Pozivanja na nadmatanje tipa "mi prvi" ili "mi bolji" ne vodi nikamo, odnosno vodi prijeporima, sva?ama,...

2. Ako se po svaku cijenu Ĺželi odrediti kakav-takav po?etak "zlatnog doba" znanstvene fantastike na ovim prostorima, moj bi izbor bio "Kosmoplov", mjese?nik (24 broja) koji je prvi redovito i stalno objavljivao znanstvenofantasti?nu beletristiku, uklju?uju?i i doma?e autore.

3. Ĺ to se ti?e novosadske izdava?ke ku?e "Dnevnik" ona je jedan od najve?ih izdava?a ZF-djela na ovim prostorima, s oko stotinjak objavljenih romana. U svojoj ediciji X-100 objavila je nekoliko klasi?nih, antologijskih ostvarenja Ĺžanra koje apsolutno valja imati u svojoj biblioteci, a u velikoj su mjeri utjecali i na razvoj cjelokupne danas starije generacije ljubitelja znanstvene fantastike. U razdoblju koje je u ovoj diskusiji spomenuto, dakle druga polovina osamdesetih, a to je vrijeme kad, za?udo, uredni?ku koncepciju po?inju odre?ivati vrlo poznati ?lanovi beogradskog fandoma, edicija umjesto razvoja kre?e unatrag, u prevazi?ene vode petpara?kog pulpa, koje mahom pi[?]u ?lanovi beogradskog SF-kruga, i to isklju?ivo zbog lake zarade. ?ak se pokre?e podedicija koja se i izrijekom naziva "science fiction", a u kojoj se uz dominaciju pseudonimnih doma?ih autora toga kruga, povremeno ubacuju i kvalitetnija djela svjetske produkcije, naĹžalost s vrlo lo[?]im prijevodima. A ta edicija nije skviknula kad je po?ela objavljivati bolja inozemna djela, jer to nikad nije ni u?inila, nego je, kao [?]to rekoh, izme?u debelih oblandi doma?eg shita stavljala povremeno tanku kremu lo[?]e prevedenih inozemnih djela, a riknula je kad je i sve drugo rikavalo - turboinflacija, raspad zajedni?kog trĹži[?]ta, nekvaliteta i enorman pad ?itanosti.

4. Svrstavati opus BjaĹži?a i Furtingera u pulp i uspore?ivati ga s trashom a la Bel?a, ?ur?i? & comp. je svetogr?e i uop?e na to ne Ĺželim tro[?]iti vrijeme.

5. Roto-romani - da ili ne? Mislim da je vrijeme takvog izdava[?]tva daleko iza nas. Postoje dva pristupa roto-romanima, [?]to zapravo zna?i romanima objavljenima u ono vrijeme u jeftinoj tehnici rotacijskog tiska (kratkotrajnije, slabije ?itljivo, lo[?]eg uveza i mekih korica). Prvi je upravo taj financijski - tiskati jeftino, zna?i [?]iroko dostupno, beletristi?ka djela i najvi[?]e razine. U roto-edicijma su objavljivani vrhunski romani raznih kategorija i Ĺžanrova. Kako se dru[?]tvo razvijalo, taj je element kvalitetnih djela polako nestajao, ta su djela pre[?]la gotovo stopostotno u knji[?]ko izdava[?]tvo, koje je postajalo sve jeftinije, a roto-edicije su postale domena trivijalne literature. NaĹžalost u to je bila svrstavana i znanstvena fantastika, [?]to joj je dugo priskrbljivalo negativan imidĹž. Ipak, u prvim tomovima roto-izdanja, kao [?]to ve? rekoh, objavljivani su tu i vrsni romani, koji su odgajali prve fanove. Sa razvojem znanstvene fantastike i podizanjem njezine razine kod nas, te borbom da se razbije fama o ZF-u kao trivijalnom stvarala[?]tvu, danas bi povratak u vode doista trivijalne pulp-produkcije bio kontraproduktivan. Uostalom, [?]to bismo danas dobili objavljivanjem naivnih, drugorazrednih avanturisti?ko-fla[?]gordonovskih romana? Etablirana kritika bi i dalja pljuvala po SF-u, mlade generacije bi bilo pogre[?]no usmjeravane, razina postignute produkcije bi se strmoglavce obru[?]avala..., a ne vjerujem ni da bi naklade bile bogznakakve. Mnogo je bolji put objavljivati kvalitetnija djela, imati jeftinije knji[?]ke edicije koje ?e objavljivati i mla?ima prijam?ivija vi[?]e akcijska djela (Alien SF, donekle Nexus, etc.), te razvijati kvaliteno izdava[?]tvo, uz stimuliranje kvalitetne doma?e produkcije.
Pitanje objavljivanja duĹžih formi treba biti pitanje uredni?kih koncepcija, prodora u etablirane edicije dje?je literature i literature za odrasle. Nije nam cilj imati jeftine trivijalne roto-edicije u kojima ?e se par autora objavljivati svoje pulp-trivijalije za sitne ili manje sitne novce. Dobra djela za razli?ite uzraste, kvalitetna kritika, to je ono [?]to daje razvoj i rast kvalitete. Slaba prodaja dana[?]njih izdanja znanstvene fantastike, poglavito nekih doma?ih iizdanja, plod je svojevrsne getoizacije koju smo sami uzrokovali, a i ne ba[?] kvalitetne produkcije. A da mjesta na trĹži[?]tu ima dokaz su uspjesi nekih autra u ne-SF edicijama u koje je uloĹžena reklama i koji su dobili dobre ocjene sluĹžbene kritike, iako nije rije? o vrijednim djelima. Tu treba biti teĹži[?]te rada. Pulpizacija bi ZF gurnula samo duljbe u geto i Ĺžabokre?inu.
Jedini način da se otkriju granice mogućega jest zakoračiti preko njih u nemoguće!
User avatar
Miles
Ancient
Posts: 776
Joined: 25 Feb 2005, 16:01
Location: sarajevo

Unread post by Miles »

Ja bih se samo nadovezao na onu raspravu o roto romanima i kvalitetnom sf-u.
Mislim da se na "kvalitetnom" sf kao i na bilo kojoj drugoj vrsti "kvalitetne" književnosti ne može stvoriti šira čitalačka baza. Zašto? Jer širu čitalačku publiku ne zanima "kvalitetna" književnost.
Prema tome, kako ja to vidim, tko god pokuša privući nove čitatelje Raosom, braćom Strugacki, Lemom pa čak i LeGvinovom (i ostalim) teško da će polučiti mnogo uspjeha. To su sve pisci i djela napisana za zrele ljude a navike (ili ljubav) za čitanje sf-a, ili bilo kakve druge književnosti, se stječu u mladosti kada takva literatura nije zanimljiva.
Nauči tinejđera čitati pulp sf i za 10-20 godina će taj isti tinejđer možda preći na "kvalitetni" sf.
User avatar
Hamenaglar
Ancient
Posts: 813
Joined: 25 Apr 2005, 20:05
Contact:

Unread post by Hamenaglar »

Miles wrote:Nau?i tinej?era ?itati pulp sf i za 10-20 godina ?e taj isti tinej?er možda pre?i na "kvalitetni" sf.
tako nesto se dogodilo, a mozda se jos dogadja i meni :mrgreen:
nema me.
Hrvoje Prcic
Puppeteer
Posts: 136
Joined: 03 May 2005, 18:06
Location: Zagreb

Unread post by Hrvoje Prcic »

Miles wrote:Ja bih se samo nadovezao na onu raspravu o roto romanima i kvalitetnom sf-u.
Mislim da se na "kvalitetnom" sf kao i na bilo kojoj drugoj vrsti "kvalitetne" knjiĹževnosti ne moĹže stvoriti [?]ira ?itala?ka baza. Za[?]to? Jer [?]iru ?itala?ku publiku ne zanima "kvalitetna" knjiĹževnost.
Prema tome, kako ja to vidim, tko god poku[?]a privu?i nove ?itatelje Raosom, bra?om Strugacki, Lemom pa ?ak i LeGvinovom (i ostalim) te[?]ko da ?e polu?iti mnogo uspjeha. To su sve pisci i djela napisana za zrele ljude a navike (ili ljubav) za ?itanje sf-a, ili bilo kakve druge knjiĹževnosti, se stje?u u mladosti kada takva literatura nije zanimljiva.
Nau?i tinej?era ?itati pulp sf i za 10-20 godina ?e taj isti tinej?er moĹžda pre?i na "kvalitetni" sf.
To su, nemoj se ljutiti, gluposti. Put manjeg otpora za odgovorne. Mnogo je lak[?]e natipkati i objaviti bezvrijedni roman?i? siroma[?]na jezika i na njemu ostvariti zaradu maskiran isprikom da se tako razvija i privla?i publika za kasniji ulazak u kvalitetno [?]tivo, nego se potruditi i napisati i izdati skuplje i kvalitetnije [?]tivo primjereno odre?enom uzrastu, dobre radnje, karakterizacije, jezika... Nitko se nije izgradio na bul[?]itu!!! Dakako, nisu sva djela za mlade po?etnike, ali neka jesu, a i neka nova treba napisati. To je put, a ne preko petpara?kih trivijalnih pisanija, osim ako i dalje Ĺželimo ostati svrstani u [?]und.
Jedini način da se otkriju granice mogućega jest zakoračiti preko njih u nemoguće!
User avatar
Miles
Ancient
Posts: 776
Joined: 25 Feb 2005, 16:01
Location: sarajevo

Unread post by Miles »

Ja nisam rekao da će svi koji odrastu na šundu preći na kvalitetnu literaturu (usput rečeno, pitanje je šta jest šund a šta kvalitetna literatura) ali po meni to je normalan put. S razvojem i sazrijevanjem ličnosti shvatiš kako su ti do jučer dobre knjige danas isprazne i plitke pa počneš tragati za boljim. S vremenom i te nove knjige postanu loše pa nađeš još bolje, još kvalitetnije itd.
Što bi rekli, moraš prvo puzati da bi znao hodati, pa tek onda naučiti trčati! :uzdravlje:
User avatar
Hamenaglar
Ancient
Posts: 813
Joined: 25 Apr 2005, 20:05
Contact:

Unread post by Hamenaglar »

drugim rjecima... D'n'd romani jesu sranje, jesu losi, ali postoji hrpa tinejdzera koji ih citaju... :ocasion:
nema me.
Post Reply