Zasto se ne citaju domaci autori?
Moderator: Ire
Po meni nema žanrovske razlike izme?u Marqueza, Saramaga i, primjerice, Gaimana. No, to je donekle i stvar moje osobne percepcije žanrova :dontknow: Ali mislim da sam u pravu i da ne samo da je mogu?e da recimo fantasy pisci dobiju nobelovu nagradu, nego su je ve? i dobili. :dontknow:
Što se Forgottena ti?e, koliko god to na prvi pogled blesavo zvu?alo, mislim da bi takvi perverzni sadržaji doprinjeli kvaliteti djela. Zašto? Jer su to karakteristike koje bi likovima donijele kompleksnost koja im tragi?no nedostaje. Npr. Elminster latentni pedofil mu?en grizodušjem zbog pohotnih misli koje mu padaju na pamet kad gleda malu dje?icu odaje se konzumiranu opojnih sredstava i na poprište idu?eg herojskog djela - zakasni jer je bio u nesvjestici! Ili do?e mamuran i u klju?nom trenutku ne može se sjetiti rije?i magi?ne formule. E, to je ve? nešto. Takva bi pri?a bila i zanimljiva. A ovako znam kraj ?im otvorim knjigu!
Što se Forgottena ti?e, koliko god to na prvi pogled blesavo zvu?alo, mislim da bi takvi perverzni sadržaji doprinjeli kvaliteti djela. Zašto? Jer su to karakteristike koje bi likovima donijele kompleksnost koja im tragi?no nedostaje. Npr. Elminster latentni pedofil mu?en grizodušjem zbog pohotnih misli koje mu padaju na pamet kad gleda malu dje?icu odaje se konzumiranu opojnih sredstava i na poprište idu?eg herojskog djela - zakasni jer je bio u nesvjestici! Ili do?e mamuran i u klju?nom trenutku ne može se sjetiti rije?i magi?ne formule. E, to je ve? nešto. Takva bi pri?a bila i zanimljiva. A ovako znam kraj ?im otvorim knjigu!
ili recimo, jedna "vrsta" magijskog realizma je fantasti?ni realizam, ?iji najvažniji predstavnik Juan Rulfo uredno piše o duhovima i komuniciranju s njima, a opet to je "prava" književnost, a ne trivijalna ..
Borges je opet jedan dobar primjer. jel tko ?itao zbirku "Izmišljaji"? ?ista spekulativna fikcija ..
koji su onda kriteriji za re?i da je nešto mainstream a nešto drugo žanrovsko, a sve je to tu negdje?
o?u re?, jedno je kad kažeš da to nije SF jer nije, a drugo kad kažeš da nije SF jer "nije" .. žišku?
Borges je opet jedan dobar primjer. jel tko ?itao zbirku "Izmišljaji"? ?ista spekulativna fikcija ..
koji su onda kriteriji za re?i da je nešto mainstream a nešto drugo žanrovsko, a sve je to tu negdje?
o?u re?, jedno je kad kažeš da to nije SF jer nije, a drugo kad kažeš da nije SF jer "nije" .. žišku?
Instant Geek. Just Add Coffee.
Sjeti se kad su Kingu prije koju godinu dodijelili Nacionalnu književnu nagradu za životno djelo. Književna se javnost diljem svijeta zgražala zbog toga što ju je dobio horror pisac. A tu je i Davor Slamnig, kojemu je 2002. dodjeljena nagrada Jutarnjeg lista za najbolji roman. Reakcije su bile jednake. Ako se dobro sje?am, mislim da je i Rowlingicu netko pokušao nominirati za Nobela, ali je prijedlog odbijen.
No pomaci postoje. Kad su Kingu dodijelili nagradu, predsjednik zaklade je odluku o dobitniku obrazložio ovim rije?ima: ?mora se proširiti predodžba o tome što je književnost?.
Pitanje koje treba postaviti je ovo: da li su Tolkien, Clarke, Wells, Asimov ili Kay dobili Nobelovu nagradu?
Upravo su takvi Realmsi.
No pomaci postoje. Kad su Kingu dodijelili nagradu, predsjednik zaklade je odluku o dobitniku obrazložio ovim rije?ima: ?mora se proširiti predodžba o tome što je književnost?.
Pitanje koje treba postaviti je ovo: da li su Tolkien, Clarke, Wells, Asimov ili Kay dobili Nobelovu nagradu?
To me upravo zanimalo. Pro?itao sam dosta toga što si napisao, pa tako znam da se voliš baviti upravo takvim pitanjima: pitanjima koja mu?e ?ovje?anstvo, pitanjima koja zadiru u društveno tkivo, preispituju ga i razotkrivaju, o problemima suvremenog društva op?enito i sli?no... To je, dakako, hvalevrijedno, ali ja ?esto poželim posegnuti za ne?im što se ne bavi tako bitnim stvarima, ve? je samo zabavno i duhovito.Što se Forgottena ti?e, koliko god to na prvi pogled blesavo zvu?alo, mislim da bi takvi perverzni sadržaji doprinjeli kvaliteti djela. Zašto? Jer su to karakteristike koje bi likovima donijele kompleksnost koja im tragi?no nedostaje. Npr. Elminster latentni pedofil mu?en grizodušjem zbog pohotnih misli koje mu padaju na pamet kad gleda malu dje?icu odaje se konzumiranu opojnih sredstava i na poprište idu?eg herojskog djela - zakasni jer je bio u nesvjestici! Ili do?e mamuran i u klju?nom trenutku ne može se sjetiti rije?i magi?ne formule. E, to je ve? nešto. Takva bi pri?a bila i zanimljiva. A ovako znam kraj ?im otvorim knjigu!
Upravo su takvi Realmsi.
tu bi se složila s odbijenicom. ipak je to nagrada za izvanredno književno postignu?e, a ne komercijalno postignu?e ili nagrada za popularnost me?u populacijom izme?u deset i šesnaest godina ..mislim da je i Rowlingicu netko pokušao nominirati za Nobela, ali je prijedlog odbijen
pitanje je, dakle, jesu li zaslužili kao pisci me?u svim piscima svijeta ili samo kao pisci u žanru? i je li to uop?e relevantno. kad ne bi postojali žanrovi, kad bi sve bilo književnost, bi li Clarke recimo zaslužio Nobela nasuprot, recimo Borgesu koji ga još uvijek nije dobio?Tolkien, Clarke, Wells, Asimov ili Kay dobili Nobelovu nagradu?
svojevremeno je na netu bio leguini?in esej "On despising genres" kojeg je sada maknula, a koji vrlo dobro govori o razlikama izme?u žanra i manistreama i zašto uop?e postoje .. nemam cijeli esej, nažalost ..
"... Division of fiction into genres is like all classification, useful -
useful to readers who like fiction of certain kind or about certain
subjects and want to know where to find it in a bookstore or library; and
useful to critics and students and Common Readers who have realised that
not all fictions are written in the same way with the same aesthetic
equipment.
Genre has no use at all as a value category and should never be used as
such.
But the concept or category of genre is used to evaluate fiction unread. To
sort out the real books - that is, realistic fiction - from the
"subliterature" - that is, everything else - every other kind of fiction
written in this century. Everything but realism, including the very oldest
and most widespread forms of story such as fantasy, gets shoved into a
ghetto. ... "
Instant Geek. Just Add Coffee.
Govore?i konkretno o nobelovoj nagradi, ja sam stekao dojam da je ona krajnje ispolitizirana i da je svaki iole pismeni pisac može dobiti ako su mu djela politi?ki podobna. Dobro,ne baš svaki jer ima jako puno pisaca a malo nagrada, ali htio sam re?i da ona i nije neko mjerilo književne kvalitete kakvim ju se obi?no prikazuje.
Govore?i o FR - hej, nisam ni rekao da se TEBI ne svi?aju... teško je objektivizirati kvalitetu pisanja, nema nekog mjernog instrumenta. Moje je SUBJEKTIVNO mišljenje da su FR romani OBJEKTIVNO loši :dontknow: uvijek postoji mogu?nost da sam ja u krivu, kao i mogu?nost da se tebi svi?a nešto što objektivno ne valja :scratch:
Govore?i o FR - hej, nisam ni rekao da se TEBI ne svi?aju... teško je objektivizirati kvalitetu pisanja, nema nekog mjernog instrumenta. Moje je SUBJEKTIVNO mišljenje da su FR romani OBJEKTIVNO loši :dontknow: uvijek postoji mogu?nost da sam ja u krivu, kao i mogu?nost da se tebi svi?a nešto što objektivno ne valja :scratch:
Svejedno. Kao pisci svijeta iznimno su doprinjeli razvitku svjetske književnosti, izgradivši i stvorivši nove književne vrste. Pa zamisli samo koliko bi svjetska književnost bila osiromašena da njih nije bilo!pitanje je, dakle, jesu li zaslužili kao pisci me?u svim piscima svijeta ili samo kao pisci u žanru?
Što se ti?e ovog drugog, možda bi trebalo napraviti nekakvu posebnu (žanrovsku) kategoriju, mislim kod dodjele Nobelove nagrade.
I jest krajnje ispolitizirana. Ali politika je važan ?imbenik u krojenju sudbina milijarda ljudskih života i budu?nosti ?itavog planeta, pa je valjda to u redu.Govore?i konkretno o nobelovoj nagradi, ja sam stekao dojam da je ona krajnje ispolitizirana
- Indigo Montoya
- Ancient
- Posts: 605
- Joined: 25 Mar 2004, 13:12
- Location: Out of my mind
- Contact:
Spustimo li ?itavu ovu dretvu o nagradama, poglavito "Nobelovoj" u ovu našu obi?nu svakodnevnu ravan, mislim da je ?itav taj koncept nagrada i nagra?ivanja goli drek.
Nagradu uvijek dodjeljuje neko tijelo, žiri ili komisija whatever i njihov odabir, ma kakav on bio u ve?ini slu?ajeva više govori o istom tom tijelu, žiriju ili komisiji whatever (njihovim razmišljanjima, promišljanjima, stavovima, percepcji etc...) nego o samom djelu ili njegovom autoru.
Mišljenja sam dakle kako je jedina prava nagrada bilo kojeg i bilo kakvog pisca ?injenica da se njegova djela ?itaju i komentiraju, da se o njima pri?a, diskutira i raspravlja kako u u?enim krugovima (raznim okruglim stolovima, specijaliziranim i inim tiskovinama, radio i tv emisijama), tako i me?u prostim pukom na ulici, netu itd... ako usto gdjegod kapne kapne i kakva lovica ili gostovanje u Opri ili ŠAZU (švedska akademija znanosti i umjetnosti) to je tek šlag na torti... :iconbiggrin:
:blob:
Nagradu uvijek dodjeljuje neko tijelo, žiri ili komisija whatever i njihov odabir, ma kakav on bio u ve?ini slu?ajeva više govori o istom tom tijelu, žiriju ili komisiji whatever (njihovim razmišljanjima, promišljanjima, stavovima, percepcji etc...) nego o samom djelu ili njegovom autoru.
Mišljenja sam dakle kako je jedina prava nagrada bilo kojeg i bilo kakvog pisca ?injenica da se njegova djela ?itaju i komentiraju, da se o njima pri?a, diskutira i raspravlja kako u u?enim krugovima (raznim okruglim stolovima, specijaliziranim i inim tiskovinama, radio i tv emisijama), tako i me?u prostim pukom na ulici, netu itd... ako usto gdjegod kapne kapne i kakva lovica ili gostovanje u Opri ili ŠAZU (švedska akademija znanosti i umjetnosti) to je tek šlag na torti... :iconbiggrin:
:blob:
-
- Ancient
- Posts: 959
- Joined: 09 Apr 2004, 18:42
Harry Martinson (dodu[?]e, 1974 je dijelio nagradu s jo[?] nekim):Zoran wrote:Pa, Saramago je nobelovac. Sad, NAVODNO je imao neku SF fazu. Ono [?]to sam ja ?itao bi eventualno spadalo u neku fantastiku, kako bi to rekli neki, odnosno fantasy kako bih to rekao ja kojemu je i Kafka fantasy.Dagon wrote: BTW, da li moĹže netko tko pi[?]e F/SF uop?e i nadati se Nobelovoj nagradi?
Harry Martinson was born at JämshÜg in 1904. He was left an orphan at an early age, and after a chequered childhood, in which the children's homes and institutions were as numerous as the escapes, he went to sea at the age of sixteen, spending six years of his life on board various ships and as a workman in foreign countries.
It was from these travels and years of work in environments of all kinds that he later drew material and inspiration for his literary efforts - a couple of books of prose with glimpses, views and memories of the world of coal-heated ships during the 1920s.
These accounts were followed a few years later by one or two books with an autobiographical strain and fictional recollections of a boarded-out child's existence, especially the child's own way of perceiving and trying to understand life and the people in it.
Side by side with this psychological cognition of the childhood land of memory, there appeared some collections of poetry which were continued by degrees in a series of nature studies in prose, in which words and observation are combined in what the author has called "thinking out in the meadow".
In a later work, the novel Vägen till Klockrike, the description of the human side is devoted entirely to the relationship between the settled and the itinerant man within ourselves. A world of journeying in a still wider sense emerges in Aniara, an epic work about an imagined space flight with a perspective in depth towards our own time. In it, jostling for room in our consciousness, are our fears and our questions as to where we are heading, together with the planet that our generation is treating as it does.
Harry Martinson died in 1978.
From Nobel Lectures, Literature 1968-1980, Editor-in-Charge Tore Frängsmyr, Editor Sture AllÊn, World Scientific Publishing Co., Singapore, 1993
(tekst s googla, boldao, italicizirao i potcrtao ja)
A. Ziljak
-
- Ancient
- Posts: 959
- Joined: 09 Apr 2004, 18:42
Lijepo re?eno.Mišljenja sam dakle kako je jedina prava nagrada bilo kojeg i bilo kakvog pisca ?injenica da se njegova djela ?itaju i komentiraju, da se o njima pri?a, diskutira i raspravlja kako u u?enim krugovima (raznim okruglim stolovima, specijaliziranim i inim tiskovinama, radio i tv emisijama), tako i me?u prostim pukom na ulici, netu itd... ako usto gdjegod kapne kapne i kakva lovica ili gostovanje u Opri ili ŠAZU (švedska akademija znanosti i umjetnosti) to je tek šlag na torti...