Pročitao sam UBIQ 13 :)
Posted: 21 Dec 2013, 13:31
Evo, nakon razno raznih crnih prognoza i lamentiranja urednika, pročitao sam zadnji UBIQ i mogu reći da se pitam čemu tolika panika. Ono, broj nije neko ludilo, ali mi ni nije bio loš te se sasvim lijepo da pročitati. Shvaćam da su Švelove priče popunile broj, bio bi nekako tanak bez toga pa se nadam da će za drugi br. biti više stvari za objavu.
Eto, krenimo redom ...
Antonija Mežnarić: Djevojka, žena i jedan izgubljeni leš
Ovdje možda nisam objektivan jer: a) volim nekromanciju, b) upućen sam u pozadinu svijeta ove priče. Meni se poprilično dopala, ali, baš kao što mi je i autorica spomenula, malo mi fali nastavak. Ovo je više kao prvo poglavlje nečega. No, to nije jako uočljivo i ne smeta tokom čitanja. Također, guštao sam na nekim rečenicama, stilu općenito i sl. tako da se nadam da će Antonija nastaviti s pisanjem što je više moguće. Ono što mi se usput dopalo je da je autrica povezala ovu priču s jednom objavljenom u ... Kamovom novom ruhu? Tako da se neke stvari malo spominju i isprepliću što mi je dalo neku dodatnu dubinu priči.
Marko Fančović: Ljubav i Smrt
Ovdje imam problem pa ću napomenuti da su ovo MOJA mišljenja i MOJI doživljaji koji možda nemaju veze s općim dojmom čitatelja. Meni je ovo bilo užasno. Da je ovo roman, a ne kratka priča, onda bih ili potražio sažetak ili odustao. Stvar je jednostavna. Ovo je stilski dobro napisano i vidi se da se autor potrudio da porazmisli o svakoj rečenici i opisu. No ono što se opisuje ... radnja ... uh. Ajmo reći, vidi se da je autor toliko htio napisati nešto "erotično" i "senzualno" da je krenuo u tolika pretjerivanja i ideje seksualnih avantura da to više nema veze s realnošću i da je porno industrija više prizemljena od ove priče.
Darko Macan i Tatjana Jambrišak: Marijana
Ovo je poprilično dobra stvar. Mislim da se mogu vidjeti prsti autora i autorice, tko je dao koji doprinos priči, a to je moguće ako ste bar malo upoznati s njihovim opusom. Priča ima lijepu ljudsku crtu koju obično cijenim u pričama tako da mi je automatski draža i bolja. Ima zanimljivu ideju za kraj, a svakako je bio zanimljiv aspekt robota koji pjeva Olivera!
Vladimira Becić: Pas tragač
OK priča koja je simpatična posveta Plutu. Onako, da maknemo taj značaj posvete onda je dosta "obična", a ovako se brzo pročita i nastavi dalje. Jednostavno, fali mi neka dubina.
Igor Rendić: Ljuska
Ovo sam čitao već dosta prije pa mi je malo teže ponoviti prvi doživljaj. Ugl, priča je veoma dobro odrađena stilski i gušt je za čitati. Za razliku od čestih minusa, ovdje uz odličan stil postoji i dobra i zanimljiva radnja pa je želite čitati zbog obje stvari. Ah da, sada pretpostavljam da smijem spomenuti, a očito je - ovo je neželjeno dijete FFK birke. I ovdje ponavljam, da je ova priča ušla u tu zbirku umjesto nekih drugih, zbirka bi bila mnogo bolja. Tako da hvala UBIQ uredništvu na odabiru, ovo je stvarno vrijedno objave i mislim da je to pametan potez.
Iva Šakić Ristić: Pravilan raspored
Eee, ovo je bilo zanimljivo. Malo sam imao osjećaj kao da sam se vratio u doba čitanja Ad Astre gdje je bio niz priča koje su se bavile problemima ludih državnih sistema, represijom, bespomoćnošću, manipulacijom pojedinca, unaprijed isplaniranim životima bez da te itko išta pita i sl. U biti, sve ove teme su prisutne i ovdje te odrađene na zanimljiv način. Također, osim tih "realnih" sistema, Iva uvodi i tzv. Labirint koji je dosta velika nepoznanica i malo mi iskače iz te priče (u smislu - koja mu je funkcija, zašto bi ga "sistem" napravio i postavio ... ) Sad, priča mi nije odlična, a teško mi je reći zašto, što mi nedostaje. Možda je malo na momente nejasna, opisani sistem nije baš 100% uvjerljiv pa zato ...
Dajana Šalinović: Sloboda se skrivala u njezinim uvojcima kose
Ovo je malo slabije, ali je sasvim čitljivo. Slično, bavi se represijom i pojedincima u sistemu. Tako da ... pomalo sam imao dojam 'već viđenog', ali mi je bilo OK proći kroz priču da vidim kako je autorica zamislila sročiti taj motiv. Možda sam imao malo prigovor na početak, nekako me malo gubila, ali kad sam pohvatao stvari onda i radnja bolje krene pa ide i priča ...
David Kelečić: Dječak i Mora
Evo, slušam mišljenja. Dobacit ću da mi je bilo interesantno vidjeti na kako malo paira je otisnuta ta priča. U usporedbi s ostalima, djeluje tako ... sitno :zubo:
Marko Marciuš: Kalifova šahovska ploča
Veoma zanimljiv eksperiment koji me pomalo vratio u djetinjstvo kada sam čitao one male knjige 'Vremenski stroj' gdje si birao kojim putem ćeš krenuti dalje u radnji. Kad je priča počela i gl. lik je krenuo s filozofijom kako on postoji jer postoji i čitatelj (i sve to) već sam se krenuo hvatati za glavu, ali zapravo kad uđeš u te riječi čak i imaju dosta smisla. Također, zadnji put kad sam pisao recenziju UBIQ-a (jel 12?) sam napisao da mi kod ovog autora malo fali neka ozbiljna priča, da mi previše ponavlja motive. Sad, ne znam jel je autor zapravo to stvarno vidio, ali ovo je točno ono što sam htio - priča koja stilom veoma odudara od presjeka dotadašnjeg rada autora i dokazuje da autor ipak može i umije pisati drugačije. Dakle, čestitam
Da se vratim na priču, polovica koja se tiče djevojke je dosta realana, a onaj dio s momkom je pak dosta fantastičan (što i sam gl.lik primijećuje). Stvari su jako dobro opisane, zanimljivo je bez obzira tražili fantastiku ili ne. Ono što moram primijetiti, ovo je priča koja dobro funkcionira ako poznajete autorov opus jer je na neki način posveta svim njegovim dotadašnjim pričama. Prepoznao sam puno motiva i likova i to mi je bilo fora. Samim time, ako će autor imati svoju zbirku priča, ova bi zgodno zaokružila čitavu zbirku kao cjelinu. S druge strane, tu je i manjak priče utoliko da nije samostojeća. Mislim, ona je samostojeća, ali ako čitatelj ne poznaje te neke stvari od prije, onda će mu dosta toga izmaći.
Ante Jerić: Znanstvena ekskurzija u nepoznate svjetove
Zoran Kravar: Odnos autoriteta i posluha u visokoj fantastici
Silvestar Mileta: O vazda mladim svjetovima: uz knjige o fantasyju Zorana Kravara, Petre Mrduljaš Doležal i Darka Suvina
Tu ću napraviti neki sažetak jer sam već raspravljao uživo s par ljudi o ovome. Naime, neke stvari iz ovih eseja su mi digle živac. Da ne nabrajam sve po redu, može se reći ovako - imam dojam da Kravar, Suvin i co. su ljudi koji imaju iznimno akademsko obrazovanje i vokabular da mogu reći ono što misle na način da to izgleda iznimno eruditski i stoga veoma značajno. Također, oni su još uvijek ljudi sa svojim ukusima i mišljenjima, veoma "svjetovnim" i individualnim preferencijama. I onda dobivaš situaciju da oni daju "akademsku težinu" nečemu što se NJIMA sviđa jer imje to gušt čitati, a ono što im se NE SVIĐA, to onda akademski pokopaju i proglase najgorom kuruzom. Samo zato što su to rekli na način da ih može razumjeti samo odsjek komparativne s Filozofskog (namjerno pretjerujem) to ne znači da je to točno.
Mogu shvatiti da je Tolkien bitan autor s iznimnim opusom, ali se stvarno ne slažem s time da ga se uzdiže u nebesa. Imam dojam da npr. Kravaru samo "visoki fantasy" ima neko značenje i da je to jedino što valja. Eto, ja mislim da je visoki fantasy za današnje standarde postao dosadan. Nemam rječnik na razini Kravarovog da to kažem kao on pa onda ispadne da sam tutlek koji se ne razumije u književnost. Npr. sam Kravar u nekom trenutku kaže da se visokoj fantastici zamjera nepostojanje ženskih likova, veličanje plemenitaša, rasizam i sl. No, on to samo spomene i nastavi dalje kao da to nije bitno i ne kaže ni rečenicu više o tome.
Da skratim - ljuti me ovo. Ako su ti ljudi toliko pametni i imaju tako izvanredno shvaćanje nečega, THE spoznaju što je ta visoka i najbolja književnost - onda neka je sami napišu. Jer stil kojim komentiraju stvari je takav da apsolutno degradiraju mnoga popularna djela, a oni jedini razumiju kako je to užasno, pučko i sl. Eto, neka se onda ne primaju toliko kritike nego neka mi napišu to veličanstveno djelo koje oni (očito) znaju kakvo bi trebalo biti.
Eto, krenimo redom ...
Antonija Mežnarić: Djevojka, žena i jedan izgubljeni leš
Ovdje možda nisam objektivan jer: a) volim nekromanciju, b) upućen sam u pozadinu svijeta ove priče. Meni se poprilično dopala, ali, baš kao što mi je i autorica spomenula, malo mi fali nastavak. Ovo je više kao prvo poglavlje nečega. No, to nije jako uočljivo i ne smeta tokom čitanja. Također, guštao sam na nekim rečenicama, stilu općenito i sl. tako da se nadam da će Antonija nastaviti s pisanjem što je više moguće. Ono što mi se usput dopalo je da je autrica povezala ovu priču s jednom objavljenom u ... Kamovom novom ruhu? Tako da se neke stvari malo spominju i isprepliću što mi je dalo neku dodatnu dubinu priči.
Marko Fančović: Ljubav i Smrt
Ovdje imam problem pa ću napomenuti da su ovo MOJA mišljenja i MOJI doživljaji koji možda nemaju veze s općim dojmom čitatelja. Meni je ovo bilo užasno. Da je ovo roman, a ne kratka priča, onda bih ili potražio sažetak ili odustao. Stvar je jednostavna. Ovo je stilski dobro napisano i vidi se da se autor potrudio da porazmisli o svakoj rečenici i opisu. No ono što se opisuje ... radnja ... uh. Ajmo reći, vidi se da je autor toliko htio napisati nešto "erotično" i "senzualno" da je krenuo u tolika pretjerivanja i ideje seksualnih avantura da to više nema veze s realnošću i da je porno industrija više prizemljena od ove priče.
Darko Macan i Tatjana Jambrišak: Marijana
Ovo je poprilično dobra stvar. Mislim da se mogu vidjeti prsti autora i autorice, tko je dao koji doprinos priči, a to je moguće ako ste bar malo upoznati s njihovim opusom. Priča ima lijepu ljudsku crtu koju obično cijenim u pričama tako da mi je automatski draža i bolja. Ima zanimljivu ideju za kraj, a svakako je bio zanimljiv aspekt robota koji pjeva Olivera!
Vladimira Becić: Pas tragač
OK priča koja je simpatična posveta Plutu. Onako, da maknemo taj značaj posvete onda je dosta "obična", a ovako se brzo pročita i nastavi dalje. Jednostavno, fali mi neka dubina.
Igor Rendić: Ljuska
Ovo sam čitao već dosta prije pa mi je malo teže ponoviti prvi doživljaj. Ugl, priča je veoma dobro odrađena stilski i gušt je za čitati. Za razliku od čestih minusa, ovdje uz odličan stil postoji i dobra i zanimljiva radnja pa je želite čitati zbog obje stvari. Ah da, sada pretpostavljam da smijem spomenuti, a očito je - ovo je neželjeno dijete FFK birke. I ovdje ponavljam, da je ova priča ušla u tu zbirku umjesto nekih drugih, zbirka bi bila mnogo bolja. Tako da hvala UBIQ uredništvu na odabiru, ovo je stvarno vrijedno objave i mislim da je to pametan potez.
Iva Šakić Ristić: Pravilan raspored
Eee, ovo je bilo zanimljivo. Malo sam imao osjećaj kao da sam se vratio u doba čitanja Ad Astre gdje je bio niz priča koje su se bavile problemima ludih državnih sistema, represijom, bespomoćnošću, manipulacijom pojedinca, unaprijed isplaniranim životima bez da te itko išta pita i sl. U biti, sve ove teme su prisutne i ovdje te odrađene na zanimljiv način. Također, osim tih "realnih" sistema, Iva uvodi i tzv. Labirint koji je dosta velika nepoznanica i malo mi iskače iz te priče (u smislu - koja mu je funkcija, zašto bi ga "sistem" napravio i postavio ... ) Sad, priča mi nije odlična, a teško mi je reći zašto, što mi nedostaje. Možda je malo na momente nejasna, opisani sistem nije baš 100% uvjerljiv pa zato ...
Dajana Šalinović: Sloboda se skrivala u njezinim uvojcima kose
Ovo je malo slabije, ali je sasvim čitljivo. Slično, bavi se represijom i pojedincima u sistemu. Tako da ... pomalo sam imao dojam 'već viđenog', ali mi je bilo OK proći kroz priču da vidim kako je autorica zamislila sročiti taj motiv. Možda sam imao malo prigovor na početak, nekako me malo gubila, ali kad sam pohvatao stvari onda i radnja bolje krene pa ide i priča ...
David Kelečić: Dječak i Mora
Evo, slušam mišljenja. Dobacit ću da mi je bilo interesantno vidjeti na kako malo paira je otisnuta ta priča. U usporedbi s ostalima, djeluje tako ... sitno :zubo:
Marko Marciuš: Kalifova šahovska ploča
Veoma zanimljiv eksperiment koji me pomalo vratio u djetinjstvo kada sam čitao one male knjige 'Vremenski stroj' gdje si birao kojim putem ćeš krenuti dalje u radnji. Kad je priča počela i gl. lik je krenuo s filozofijom kako on postoji jer postoji i čitatelj (i sve to) već sam se krenuo hvatati za glavu, ali zapravo kad uđeš u te riječi čak i imaju dosta smisla. Također, zadnji put kad sam pisao recenziju UBIQ-a (jel 12?) sam napisao da mi kod ovog autora malo fali neka ozbiljna priča, da mi previše ponavlja motive. Sad, ne znam jel je autor zapravo to stvarno vidio, ali ovo je točno ono što sam htio - priča koja stilom veoma odudara od presjeka dotadašnjeg rada autora i dokazuje da autor ipak može i umije pisati drugačije. Dakle, čestitam
Da se vratim na priču, polovica koja se tiče djevojke je dosta realana, a onaj dio s momkom je pak dosta fantastičan (što i sam gl.lik primijećuje). Stvari su jako dobro opisane, zanimljivo je bez obzira tražili fantastiku ili ne. Ono što moram primijetiti, ovo je priča koja dobro funkcionira ako poznajete autorov opus jer je na neki način posveta svim njegovim dotadašnjim pričama. Prepoznao sam puno motiva i likova i to mi je bilo fora. Samim time, ako će autor imati svoju zbirku priča, ova bi zgodno zaokružila čitavu zbirku kao cjelinu. S druge strane, tu je i manjak priče utoliko da nije samostojeća. Mislim, ona je samostojeća, ali ako čitatelj ne poznaje te neke stvari od prije, onda će mu dosta toga izmaći.
Ante Jerić: Znanstvena ekskurzija u nepoznate svjetove
Zoran Kravar: Odnos autoriteta i posluha u visokoj fantastici
Silvestar Mileta: O vazda mladim svjetovima: uz knjige o fantasyju Zorana Kravara, Petre Mrduljaš Doležal i Darka Suvina
Tu ću napraviti neki sažetak jer sam već raspravljao uživo s par ljudi o ovome. Naime, neke stvari iz ovih eseja su mi digle živac. Da ne nabrajam sve po redu, može se reći ovako - imam dojam da Kravar, Suvin i co. su ljudi koji imaju iznimno akademsko obrazovanje i vokabular da mogu reći ono što misle na način da to izgleda iznimno eruditski i stoga veoma značajno. Također, oni su još uvijek ljudi sa svojim ukusima i mišljenjima, veoma "svjetovnim" i individualnim preferencijama. I onda dobivaš situaciju da oni daju "akademsku težinu" nečemu što se NJIMA sviđa jer imje to gušt čitati, a ono što im se NE SVIĐA, to onda akademski pokopaju i proglase najgorom kuruzom. Samo zato što su to rekli na način da ih može razumjeti samo odsjek komparativne s Filozofskog (namjerno pretjerujem) to ne znači da je to točno.
Mogu shvatiti da je Tolkien bitan autor s iznimnim opusom, ali se stvarno ne slažem s time da ga se uzdiže u nebesa. Imam dojam da npr. Kravaru samo "visoki fantasy" ima neko značenje i da je to jedino što valja. Eto, ja mislim da je visoki fantasy za današnje standarde postao dosadan. Nemam rječnik na razini Kravarovog da to kažem kao on pa onda ispadne da sam tutlek koji se ne razumije u književnost. Npr. sam Kravar u nekom trenutku kaže da se visokoj fantastici zamjera nepostojanje ženskih likova, veličanje plemenitaša, rasizam i sl. No, on to samo spomene i nastavi dalje kao da to nije bitno i ne kaže ni rečenicu više o tome.
Da skratim - ljuti me ovo. Ako su ti ljudi toliko pametni i imaju tako izvanredno shvaćanje nečega, THE spoznaju što je ta visoka i najbolja književnost - onda neka je sami napišu. Jer stil kojim komentiraju stvari je takav da apsolutno degradiraju mnoga popularna djela, a oni jedini razumiju kako je to užasno, pučko i sl. Eto, neka se onda ne primaju toliko kritike nego neka mi napišu to veličanstveno djelo koje oni (očito) znaju kakvo bi trebalo biti.