Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Rasprave o knjigama, časopisima, fanzinima, stripovima, uglavnom svemu što se lista, a ima (ili nema) veze sa SF-om

Moderator: Ire

Post Reply
User avatar
Belzebubbles
Ancient
Posts: 840
Joined: 16 Feb 2007, 00:52
Location: zgri

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Belzebubbles »

Nego, glede stalnog izvlačenja tobožnjeg neuspjeha mainstreama kao dobre izlike za propast SF-a kao žanra, kao subkulture:
„Okretanje prema karijeri u glazbi i modi (kako god nesigurna ta karijera bila), kao alternativa potrošačkim izborima, jest snažno preferiranje sfere kulture. Rekla bih da takvo uključivanje može biti osnažujuće iskustvo, osobito za mlade ljude koji nemaju pristupa umijećima i kvalifikacijama koje se traže od mladih ljudi koji namjeravaju studirati ili naći zaposlenje. Subkulture su često način stvaranja radnih mjesta, dok ih je u tradicionalnim zvanjima sve manje. U tom nedokumentiranom, nezabilježenom i uglavnom “skrivenom” sektoru ekonomije, subkulture se u odnosu na glamurozni svijet sustava zvijezda i industrije zabave nalaze na suprotnom kraju spektra kulturne industrije.“ (McRobbie, 1993.)
McRobbie, A. (1993.), „Shut up and dance: youth culture and changing modes of femininity“, Young: The Nordic Journal of Youth Research, Vol. 1., Nr. 2., str. 13-32, Dostupno na URL: http://logic.itsc.cuhk.edu.hk/~b114299/ ... 32mcro.htm
..
Tj. htio bih reći da mi se sviđa stajalište McRobbie o subkulturi kao generatoru invencija u mainstream. Što bi htjelo reći da je korištenje mainstreama kao izlike i za što - sasvim besmisleno i kontraproduktivno!
Opsežna analiza stanja u mainstreamu može samo biti podloga za stvaranje mogućnosti za napredak subkulturnog. U ovome slučaju SF-a.
Čisto teorijski, jel.
...Empirijski, khm.
..
A ovo za Istrakon, baš mi se čini da je apsurdno koliko je taj eksperiment lako provesti par godina pa vidjeti učinke. Što se tu, uostalom, može izgubiti? I ne čini li se da bi manje nagrade svima uključenima možda pridonijele tome da manje uvježbani pisci nečemu streme? Pogotovo uzev u obzir da mainstream baš i nema takvih prilika u kojima pisci mogu dobiti pare. Što bi reklo - to je slabost mainstreama na kojoj bi žanr mogao profitirati, u smislu da bi u sebe uključio dodatne elemente. Možda, jel.
User avatar
Milena
The Q
Posts: 1316
Joined: 05 May 2007, 13:48
Location: tu i tamo
Contact:

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Milena »

Ako ćemo analizirati mainstream, onda počnimo od nekih podataka: GfK-ova anketa o čitanju i kupovini knjiga u Hrvatskoj

tl;dr:
  • 40% ljudi iznad 15 godina pročita po barem jednu knjigu mjesečno;
    31% ljudi kupilo je 1 knjigu u posljednja 3 mjeseca (anketa je stara, 2011., ali je vođena u 12. mjesecu, pa je rezultat tim zanimljiviji)
    prosječna cijena kupljene knjige je 80 kuna
    najviše čitaju mlađi i visokoobrazovani, u Dalmaciji ili Zagrebu, i to žene više nego muškarci
(osobno, slutim da su se u međuvremenu neke stvari promijenile, kao npr. to što je 2011. još preko pola ljudi kupovalo knjige u knjižarama a samo 23% na kiosku, što je vjerojatno i prosječnu cijenu donekle snizilo, no ni za jednu od tih tvrdnji nemam podloge, pa ćemo ih zanemariti.)

Dakle, da bi bile čitane, knjige bi trebale zahvatiti populaciju koja najviše čita (visokoobrazovane Dalmatinke i Zagrepčanke u dobi od 15 do 44 godine), nudeći im nešto što će im izazvati znatiželju, po cijeni od 80 kn ili manje (tako da knjigu kupe umjesto da je posude). Ok, sad mi je odjednom jasno zašto se Zoran prešaltao na ljubiće... :zubo:
I blame Hemingway. Of course, I blame Hemingway for a lot of things. Still working out how to pin global warming on him. (Snarkhunter)
User avatar
LordShaper
The Q
Posts: 1063
Joined: 02 Jan 2008, 14:15

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by LordShaper »

Oy vey, rezultati su...a u biti, tu negdje kako sam očekivao.

Što se tiče kupovine na kioscima, imam dojam da se postotak tu povećao - baziram taj dojam na činjenici prave poplave tih naslova i pretpostavci da je ne bi bilo da se ne kupuje :zubo: Ali to je samo moj dojam stoga zanemarimo.

Bit će zanimljivo vidjeti rezultate slijedeće ankete, recimo koliko će se povećati postotak kupnje elektronske knjige.
Milena wrote: Dakle, da bi bile čitane, knjige bi trebale zahvatiti populaciju koja najviše čita (visokoobrazovane Dalmatinke i Zagrepčanke u dobi od 15 do 44 godine), nudeći im nešto što će im izazvati znatiželju, po cijeni od 80 kn ili manje (tako da knjigu kupe umjesto da je posude). Ok, sad mi je odjednom jasno zašto se Zoran prešaltao na ljubiće... :zubo:


Pa da, dok mi tu jamramo i kukamo kako nas nitko ne čita i čemu sve to Zoran je radio na tome da bude čitan :lol:
Proud member of "Ireini najdraži ne-purgeri"

...and then Buffy staked Edward. The End
User avatar
Nazir
Ancient
Posts: 917
Joined: 09 Aug 2006, 16:41

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Nazir »

Načuo sam da ni odaziv na sferakonsku zbirku nije bio najluđi :(

Mislim da se generalno sf-fantasy žanr ne bi trebao toliko zanemarivati da li najviše prolaze ljubići i krimići. Razlog tome je što to ionako generalno nije ciljana publika tog žanra. Babe koje čitaju "50 shades" ionako ne bi čitale Martina, kamoli nekog hrvatskog pisca. Isto vrijedi i za krimiće. Po meni, najveća čitateljska publika su ljudi iz segmenta YA + oni malo "odrasliji primjerci". Oni nekako imaju više vremena i volje isprobavati nove stvari, knjige i sl. Problem je što oni nemaju toliku kupovnu moć, ali mislim da se uvijek nađe onih koji su voljni kupiti knjigu.

Za naše tržište, mislim da priče o krizi ne pogoduju stvaralaštvu jer su se ljudi jako bacili u melankoliju i nemaju kreativne energije (jer ionako misle da ništa ne mogu napraviti). Oni koji rade, rade često više i teže im je odvajati vrijeme za pisanje. Vjerujem da je mnogima u glavi "okani se toga, bit ćeš kruha gladan" pa se ni ne žele baviti pisanjem koje je "luksuz".
User avatar
LordShaper
The Q
Posts: 1063
Joined: 02 Jan 2008, 14:15

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by LordShaper »

Scena iz knjižnice, negdje sredinom prošlog tjedna: u redu ispred mene postarija gospođa; pita knjižničarku za pultom (moja frendica i bivša kolegica s faksa) imaju li možda onu knjigu Pedeset nijansi, jako ju svi hvale. Knjižničarka kaže imamo ali lista rezervacija ima već popunjeno deset mjesta. Kasnije mi frendica govori kako imaju deset primjeraka tog smeća i da je svaki rezerviran već tjednima unaprijed. Kako kaže, što ti je moć reklame :lol2: :x

Veza s temom je utoliko što pričamo o tome što je čitano a i htio sam s još nekim podijeliti scenu pa me fascinira da si baš kao primjer odabrao 'baba koja čita 50 shades' :zubo:

Nego, YA. Prije par godina sam već čuo da je vani YA sve popularniji i da dobar dio ljudi koji kupuju žanrovski YA su ustvari stariji od ciljane publike. Plus, kako kaže Nazir, mlađi jesu voljniji isprobati sve i svašta što se tiče žanrova i pisaca a na kraju krajeva tu je i onaj poznati gateway drug efekt - recimo, klinka se navuče na urban fantasy preko one...stvari...s šljokicama i onda kad pročita sve što je Meyerica napisala možda klinka jednog dana dohvati nešto kvalitetnije, pa makar to bila Ann Rice :zubo:

Daklem, treba se prezentirati mladima, da? Slažem se, pošto mislim da hrvatski pisci sigurno neće povratiti čitatelje koji su nestali kad je Sirius riknuo (hell, njih ni za belosvetski esef nije povratila Futura a kamoli današnji Sirius B i mislim da je stvarno vrijeme za prestati s raspravama koje uključuju jadikovke 'gdje su nestali svi ti ljudi, kako da ih vratimo').

Samo, gdje i kako se tim mladima prezentirati? I nemojmo odmah vikati kako ti mladi hoće čitati samo smeće jer sam poprilično uvjeren da bi čitali sve i svašta, samo da im se ponudi. Ne možeš čitati ono čega nema ili ti nije dostupno ili ne znaš da postoji.
Proud member of "Ireini najdraži ne-purgeri"

...and then Buffy staked Edward. The End
User avatar
Nazir
Ancient
Posts: 917
Joined: 09 Aug 2006, 16:41

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Nazir »

LordShaper wrote:Daklem, treba se prezentirati mladima, da? Slažem se, pošto mislim da hrvatski pisci sigurno neće povratiti čitatelje koji su nestali kad je Sirius riknuo (hell, njih ni za belosvetski esef nije povratila Futura a kamoli današnji Sirius B i mislim da je stvarno vrijeme za prestati s raspravama koje uključuju jadikovke 'gdje su nestali svi ti ljudi, kako da ih vratimo').

Samo, gdje i kako se tim mladima prezentirati? I nemojmo odmah vikati kako ti mladi hoće čitati samo smeće jer sam poprilično uvjeren da bi čitali sve i svašta, samo da im se ponudi. Ne možeš čitati ono čega nema ili ti nije dostupno ili ne znaš da postoji.
Mislim da je ovo bottom line u kojemu se potpuno slažem s tobom, pogotovo zadnji paragraf. Npr. sfera organizira natjecaj za klince u pisanju i u crtanju, a ja se ne sjecam da mi je ikad u osnovnoj ili srednjoj bilo nešto rečeno o tome. Možda škole nisu dobile info, ali sumnjam. Prije da profači nisu htjeli prenijeti info...

Da ne spominjem da sam tek početkom prve god. faksa velikom igrom slučaja naišao na forum 3. zmaja gdje je bio natječaj da se napiše recenzija neke hr. sf knjige. Sjecam se da sam ko zbunjola otišao u knjižnicu u Jastrebarskom i doznao da postoji par takvih knjiga doslovno negdje iza u kutu u kojemu nikad nisam gledao (a nije da nisam tražio sf-a, dapače, jednom sam se bojao da sam pročitao sve što su imali). Tako mi je zbirka "Djeca olujnih vjekova" došla u ruke, a zatim sam za nagradu dobio "Kap crne svjetlosti". Kap je bila aktualna i u njoj sam vidio natječaj za "Zagrob" te sam napisao svoju prvu objavljenu pricu "Zenska glavo". Ostalo je povijest :zubo:

I eto, sad ti vidi da ja kao klinac sam stvarno bio voljan citati, sudjelovati i istraživati sve sto je s sf-om i fantasyem imalo veze, ali jednostavno mi nije ni palo na pamet da toga ima u Hr. Dakle, da boldam tvoje pitanje, mislim da je nama ključno ovo:

Samo, gdje i kako se tim mladima prezentirati? I nemojmo odmah vikati kako ti mladi hoće čitati samo smeće jer sam poprilično uvjeren da bi čitali sve i svašta, samo da im se ponudi. Ne možeš čitati ono čega nema ili ti nije dostupno ili ne znaš da postoji.

Eto, moj susret s hr sf-om je bio poprilicno "slucajan". A ruku bi dao na rezanje da kod nas ima jos barem 5 klinaca koji su mali geniji za pisanje, citanje & sudjelovanje, samo što nemaju pojma da postojimo... (i da cemo im jednoga dana na leđa staviti teret organiziranja 50-te obljetnice sferakona, ali o tom potom) :zubo:
User avatar
LordShaper
The Q
Posts: 1063
Joined: 02 Jan 2008, 14:15

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by LordShaper »

Nazir wrote: Mislim da je ovo bottom line u kojemu se potpuno slažem s tobom, pogotovo zadnji paragraf. Npr. sfera organizira natjecaj za klince u pisanju i u crtanju, a ja se ne sjecam da mi je ikad u osnovnoj ili srednjoj bilo nešto rečeno o tome. Možda škole nisu dobile info, ali sumnjam. Prije da profači nisu htjeli prenijeti info...
Taj natječaj je super stvar, prošle sam godine vidio nagrađene likovne radove, ima klinaca koje apsolutno treba poticati. A ako i nisu htjeli prenijeti info, biti će prije iz čiste lijenosti ili nezainteresiranosti da rade išta više od propisanog nego neke želje da zaštite dječicu od 'tih tamo nekih čudaka' :zubo:
Da ne spominjem da sam tek početkom prve god. faksa velikom igrom slučaja naišao na forum 3. zmaja gdje je bio natječaj da se napiše recenzija neke hr. sf knjige. Sjecam se da sam ko zbunjola otišao u knjižnicu u Jastrebarskom i doznao da postoji par takvih knjiga doslovno negdje iza u kutu u kojemu nikad nisam gledao (a nije da nisam tražio sf-a, dapače, jednom sam se bojao da sam pročitao sve što su imali). Tako mi je zbirka "Djeca olujnih vjekova" došla u ruke, a zatim sam za nagradu dobio "Kap crne svjetlosti". Kap je bila aktualna i u njoj sam vidio natječaj za "Zagrob" te sam napisao svoju prvu objavljenu pricu "Zenska glavo". Ostalo je povijest :zubo:
Ja saznao da postoji suvremeni hrvacki esef preko Game Mastera gdje sam prvo vidio autorske zbirke biblioteke Sfera (i na kraju tada a i to nakon dugog razmatranja kupio samo Mišakovu, jer je bio jedini za kojeg sam znao. Naime, prodavale su se po 130kn, što je mene dovelo do jednostavne računice: mogu platiti 130kn za zbirku nekog autora za kojeg (tada) nikad čuo, što će reći da kupujem mačka u vreći ili mogu za te novce kupiti volume ili dva Sandmana ili Watchmene. Danas bih bio u dilemi, tada nisam) a par mjeseci nakon toga vidio sam pored blagajne na zidu isprintani tekst Istrakonskog natječaja, pomislio 'hm, ajde da probam, ionako piskaram od srednje'...di rest iz histori :zubo:
I eto, sad ti vidi da ja kao klinac sam stvarno bio voljan citati, sudjelovati i istraživati sve sto je s sf-om i fantasyem imalo veze, ali jednostavno mi nije ni palo na pamet da toga ima u Hr.
Eeeej, iiiista stvar :lol2: Najbolje od svega je da sam kao klinac svojedobno u kućnoj kolekciji knjiga pronašao Terasu 11, što je jedan stari jugoslavenski dječji sf roman koji sam nakon toga valjda jedno deset puta pročitao ako ne i više. Ali eto, kad sam počeo samostalno harati knjižnicom, nikad mi nije palo na pamet pogledati ima li čega domaćeg.
Eto, moj susret s hr sf-om je bio poprilicno "slucajan". A ruku bi dao na rezanje da kod nas ima jos barem 5 klinaca koji su mali geniji za pisanje, citanje & sudjelovanje, samo što nemaju pojma da postojimo... (i da cemo im jednoga dana na leđa staviti teret organiziranja 50-te obljetnice sferakona, ali o tom potom) :zubo:
Sve stoji.
Proud member of "Ireini najdraži ne-purgeri"

...and then Buffy staked Edward. The End
User avatar
Milena
The Q
Posts: 1316
Joined: 05 May 2007, 13:48
Location: tu i tamo
Contact:

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Milena »

Nazir wrote: Mislim da se generalno sf-fantasy žanr ne bi trebao toliko zanemarivati da li najviše prolaze ljubići i krimići. Razlog tome je što to ionako generalno nije ciljana publika tog žanra. Babe koje čitaju "50 shades" ionako ne bi čitale Martina, kamoli nekog hrvatskog pisca. Isto vrijedi i za krimiće. Po meni, najveća čitateljska publika su ljudi iz segmenta YA + oni malo "odrasliji primjerci".
Um, ne. Kao prvo, svuda u svijetu se pokazalo da je žanrovska publika velikim dijelom upravo to -- žanrovska, tj. ljudi koji čitaju jedan (bilo koji) žanr prije će i radije posegnuti za drugim žanrom nego tzv. srednjestrujaška publika. Dakle, ako želiš nekome prodavati sff, najbolji ti je bet upravo publika koja čita ljubiće i krimiće.

Drugo, 50 shades je ista stvar kao i Da Vincijev kod: to su knjige-fenomeni koje svoju ogromnu čitanost dobivaju time što zahvaćaju ljude koji inače ne čitaju. Drugim riječima, ljudi koji čitaju Jamesicu doista nisu ničija čitalačka publika, no to ne znači da se iz tih i takvih pojava ne može izvući korisna pouka, koja glasi -- reklama. It works, bitches. (Velikim dijelom u istu skupinu spada i Harry Potter, da se razumijemo. Masa klinaca koji su ga pročitali "jer su to svi čitali" nisu dalje nastavili čitati ni žanr ni bilo što drugo... sve dok se nije pojavio Twilight, koji su opet pročitali jer su to svi čitali, a zatim se vratili nečitanju.) Naravno, čekati da netko uloži zilijarde novaca u reklamu za domaći SF je vjerojatno kontraproduktivno, no ostaje banalna činjenica da bez (bar nekakve) reklame nema (baš puno) života.

I treće, odrasla YA publika se najvećim dijelom preklapa s publikom ljubića. Što nas vraća na ono početno: žanrovska publika je žanrovska publika. Mi u Hrvatskoj imamo još i taj dodatni problem što nam je pojam žanra još uvijek više-manje izjednačen s pojmom šunda, što pak ima dvije posljedice: izdavaštvo nam je siromašno, a čak ni žanrovska publika nije spremna dati previše para za ono što čita jer velikim dijelom i sama to doživljava kao neku vrst šunda. Dok se to ne promijeni, a neće se tako skoro promijeniti jer mediji trenutno imaju malo ili nimalo prostora za književnost, neće se bitno promijeniti ni položaj hrvatskog SF-a.
I blame Hemingway. Of course, I blame Hemingway for a lot of things. Still working out how to pin global warming on him. (Snarkhunter)
User avatar
LordShaper
The Q
Posts: 1063
Joined: 02 Jan 2008, 14:15

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by LordShaper »

Milena wrote: Um, ne. Kao prvo, svuda u svijetu se pokazalo da je žanrovska publika velikim dijelom upravo to -- žanrovska, tj. ljudi koji čitaju jedan (bilo koji) žanr prije će i radije posegnuti za drugim žanrom nego tzv. srednjestrujaška publika. Dakle, ako želiš nekome prodavati sff, najbolji ti je bet upravo publika koja čita ljubiće i krimiće.
Što je čini mi se među prvima shvatio Asimov pa smo dobili Eliju Baleya :D
Naravno, čekati da netko uloži zilijarde novaca u reklamu za domaći SF je vjerojatno kontraproduktivno, no ostaje banalna činjenica da bez (bar nekakve) reklame nema (baš puno) života.
Evo, Samsung će kad osvoji na lotu uložiti pare u domaći SF, je li tako da hoćeš? :zubo:

Bat sirijusli nau, slažem se, bez neke reklame stvar ostaje ovakva kakva jest.
I treće, odrasla YA publika se najvećim dijelom preklapa s publikom ljubića.
Ozbiljno? Zanimljivo.
Što nas vraća na ono početno: žanrovska publika je žanrovska publika. Mi u Hrvatskoj imamo još i taj dodatni problem što nam je pojam žanra još uvijek više-manje izjednačen s pojmom šunda, što pak ima dvije posljedice: izdavaštvo nam je siromašno, a čak ni žanrovska publika nije spremna dati previše para za ono što čita jer velikim dijelom i sama to doživljava kao neku vrst šunda. Dok se to ne promijeni, a neće se tako skoro promijeniti jer mediji trenutno imaju malo ili nimalo prostora za književnost, neće se bitno promijeniti ni položaj hrvatskog SF-a.
Na stranu ono (Naprtino?) 'kod nas se još uvijek traži novi Krleža' jamranje, kako je do ovog u toliko ekstremnoj varijanti došlo? :scratch:
Proud member of "Ireini najdraži ne-purgeri"

...and then Buffy staked Edward. The End
User avatar
Milena
The Q
Posts: 1316
Joined: 05 May 2007, 13:48
Location: tu i tamo
Contact:

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Milena »

LordShaper wrote:
Milena wrote: Um, ne. Kao prvo, svuda u svijetu se pokazalo da je žanrovska publika velikim dijelom upravo to -- žanrovska, tj. ljudi koji čitaju jedan (bilo koji) žanr prije će i radije posegnuti za drugim žanrom nego tzv. srednjestrujaška publika. Dakle, ako želiš nekome prodavati sff, najbolji ti je bet upravo publika koja čita ljubiće i krimiće.
Što je čini mi se među prvima shvatio Asimov pa smo dobili Eliju Baleya :D
I obrnuto: Asimov je i sam bio ljubitelj i čitatelj krimića, dodatno dokazujući gornju tezu. :D
I treće, odrasla YA publika se najvećim dijelom preklapa s publikom ljubića.
Ozbiljno? Zanimljivo.
I opet, kao panžanrovska publika, ja pratim i krimiće i ljubiće, pa zato to znam; najveći broj recenzija za YA naslove ćeš naći na mjestima gdje se inače okuplja ljubićka publika. OTOH, po recenzijama i drugim reakcijama zaključujem da je oko 80% YA i ciljano za ljubićku publiku. No, naglašavam da to samo zaključujem, jer nemam nikakvog direktnog iskustva sa suvremenim YA. Dakle, ako netko zna bolje, neka me slobodno ispravi.
Što nas vraća na ono početno: žanrovska publika je žanrovska publika. Mi u Hrvatskoj imamo još i taj dodatni problem što nam je pojam žanra još uvijek više-manje izjednačen s pojmom šunda.
Na stranu ono (Naprtino?) 'kod nas se još uvijek traži novi Krleža' jamranje, kako je do ovog u toliko ekstremnoj varijanti došlo? :scratch:
S jedne strane, zbog relativno malog tržišta, veliki dio nakladništva se godinama oslanjao na državne potpore, koje su išle, naravno, stvarima koje su bar mogle glumiti da su "ozbiljna literatura", te se tako paralelno stvarao sustav pisaca koji su bili zainteresirani isključivo za takvo stvaranje, i publika koja je svu domaću literaturu (uz par časnih iznimaka) doživljavala kao dosadnu i suhoparnu.

S druge strane, obrazovanje: za razliku od Engleza, koji su još poodavno stavili Agathu Christie u školsku lektiru, kod nas Zagorka još uvijek nije u lektiri, Nenad Brixy još manje: to je pak odgojilo generacije koje su si u glavi književnost podijelile na dosadnu (domaći pisci, jer njih moraš čitati u školi) i zabavnu (prijevodi stranih žanrovskih pisaca, koje čitaš da si skratiš vrijeme, ali znaš da to ne vrijedi jer bi ti učitelji očitali lekciju o šundu kad bi te uhvatili da to čitaš pod satom).

S treće strane, kritika i akademija koje su dugo kaskale za svijetom i nisu se žanrom (ni jednim) bavile ni na koji način jer im je to ispod časti (uz, i opet, par časnih iznimaka, kao što je npr. Milivoj Solar, iako je i on dugo vremena bio i te kako oprezan u svom pristupu "zabavnoj" ili "trivijalnoj" književnosti, pa je često i branio taj svoj interes, i tek je devedeset i neke -- ne da mi se sad ići do police da nađem točnu godinu -- objavio cijelu knjigu posvećenu tome, Laka i teška književnost.)

A svakako tu još postoji i faktor da se u siromašnim i/ili ruralnim krajevima (da prostite) književnost kao takva gleda podozrivo, a knjiga smatra luksuzom, tako da se kupuje ona knjiga koja će lijepo izgledati na polici ili odavati odgovarajući dojam o vlasniku (uglavnom klasici), a bilo što drugo se ili zanemaruje (čudan je on, stalno čita!) ili se, u najgorem slučaju, posuđuje u knjižnici. Mislim, ima sigurno i drugih faktora, ali čini mi se da su to oni glavni.
I blame Hemingway. Of course, I blame Hemingway for a lot of things. Still working out how to pin global warming on him. (Snarkhunter)
User avatar
Nazir
Ancient
Posts: 917
Joined: 09 Aug 2006, 16:41

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Nazir »

Milena wrote:
I treće, odrasla YA publika se najvećim dijelom preklapa s publikom ljubića.
Ozbiljno? Zanimljivo.
I opet, kao panžanrovska publika, ja pratim i krimiće i ljubiće, pa zato to znam; najveći broj recenzija za YA naslove ćeš naći na mjestima gdje se inače okuplja ljubićka publika. OTOH, po recenzijama i drugim reakcijama zaključujem da je oko 80% YA i ciljano za ljubićku publiku. No, naglašavam da to samo zaključujem, jer nemam nikakvog direktnog iskustva sa suvremenim YA. Dakle, ako netko zna bolje, neka me slobodno ispravi.
Hm, zanimljivo. Nisam percipirao da je YA publika tako povezana s ljubić/krimić žanrom. Nekako, meni su ova zadnja dva žanra (stvarno osobni dojam) 30-40+ starosnih godina. U biti kad razmislim, moje asocijacije na ta dva žanra su "prašina" i "prastare naslovnice" u smislu da ih doživljavam jako starima. Znam da sam u biti poprilično u krivu s obzirom na popularnost istih, ali mi je jasno zašto ih osobno nikako ne bih povezao s YA. Trebalo bi neko istraživanje provesti među YA populacijom, mene stvarno zanima kako ti klinci gledaju na stvari...

Naravno, Milena je u pravu da velik dio čitatelja Pottera / Twilighta / 50 Shades su ljudi koji nikada ne čitaju, ovo su uzeli i nakon toga nisu ništa drugo. Jasno, do njih ni ne mogu doći osim putem goleme marketinške mašinerije - to mi je jasno, i sam sam to studirao. No to mi je ujedno i razlog zašto sam ih "otpisao" i ne računam na taj dio publike. Ako se nekom žanrovskom djelu desi takva rock-star sudbina - ODLIČNO! No, to je toliko nepredvidiv faktor da na njega nema smisla računati...

I da podijelim neka moja razmišljanja zadnjih dana - mislim da nema nekog smisla tražiti hit prodaju unutar hrvatskih okvira. Objektivno, čak i da stvarno uspiješ osvojiti Kiklopa za najprodavaniji naslov godine, to ti neće osigurati egzistenciju. Mislim da je jedini način za neki osobni uspjeh žanrovskog pisca da se okrene vanjskom tržištu. Da, svjestan sam koje su to komplikacije, ali sam 100% uvjeren da je to tako. A možda kada netko pokupi neki uspjeh vani će se i naši novinari i sl. mediji okrenuti toj osobi i pomoći promociji u Hr. Prije bih rekao da je taj obrnuti put ono što bi trebalo ganjati, a ne iz Hr prema vani (i kompletan odgoj čitateljskih navika u Hr)...
Nog
Puppeteer
Posts: 121
Joined: 06 Aug 2009, 19:47
Location: Veja

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Nog »

Par komentara od jednog čistog čitatelja (imam ideja ali ne i talenta za pisanje, moji postovi su dokaz :zubo: ).
Čitati SF sam počeo još u osnovnoj školi i to sa Julesom Verneom. Lektiru sam izbjegavao, a čitao ono što mi se činilo zanimljivo odnosno SF i avanturističke romane. Nitko me nije ni poticao ali ni branio čitanje. U srednjoj školi je knjižničarka primjetila moje zanimanje za SF i pokazala mi Futuru, u ono davno doba frišku novinu. Pošto sam bio mlad i glup i kontra bilo kavog autoriteta nisam ju ni pogledao već nastavio samo čitati po svojem ćefu. Prvu Futuru sam pročitao tek par godina kasnije i to više manje slučajno, ali onda sam ju počeo redovito kupovati, a još i sad sam pretplatnik :dum: (mislim). Tjekom godina sam čitao osim SFa i sve druge žanrove osim ljubića (ako ne računate neke djelove Vorkosigana), a žalio sam i što nisam pročitao i neke izbjegavane lektire tipa Ilijada, Odiseja i slični klasici. Danas čitam i dalje većinom SF, ali i sve drugo što mi zapne za oko, uz staru naviku izbjegavanja razvikanih i super popularnih stvari (npr. Da Vinciev kod). Kupujem većinom SF jer je njega najteže naći u knjižnici. Trenutno imam oko 350 knjiga od čega stotinjak raznih žanrova, preostalih od djetinjstva, poklona, non-fiction i sl. Od SFa otprilike polovica su na engleskom, a od onih na hrvatskom samo 1 (jedna) je od domaćeg autora (Sablja - Ivan Gavran, kupio bih i Božju jednađbu, ali čekam da nastavi serju :fuch: ). Moja kupovina knjiga ide otprilike ovom logikom, ako je izdano kod nas prvo ju pročitam u knjižnici i ako mi se svidi odnosno želim ju imati na raspolaganju za ponovno čitanje - kupim. Knjige na engleskom kupujem kako naletim na osnovu blurba i autora. Zadnje što sam kupio (prošli tjedan po povratku) su Kon-Tiki na hrvatskom, čitao prije dvadesetak godina a sada naletio na novo izdanje i to za dvadeset kuna, i The accidental time machine, Marsbound i Starbound od J.Haldemana na engleskom na koje sam naletio u RiBooku. Moji razlozi za takav profil kupovine su vrlo jednostavni: kupujem ono što mi se sviđa a nije široko dostupno bez obzira na jezik i porijeklo autora. Pošto tu spada najviše hard SF koji je najmanje zastupljen na tržištu (na SF&F policama u knjižarama 90% je zauzeto generic fantasiem i YA emo vampirima) ne ostaje mi ništa nego poneka knjiga na engleskom na koju slučajno naletim.
U zaključku za popularizaciju SF prvo bi trebalo popularizirat samo čitanje i to kroz škole (teta knjižničarka iz gornjeg primjera), ali bez forsiranja koje bi bilo kontraproduktivno i ostavljanjem djela tipa U iščekivanju Godoa (skoro me odbilo ne samo od čitanja već i od života :x ) za naprednije razrede. Povećanjem opće čitalačke publike proporcionalno ( a možda više ) bi se povećala i publika za SF. Što se tiče povećanja čitanja domaćih autora tu sve ovisi o kvaliteti. Ja ne mislim da će netko kupovat knjigu domaćeg autora samo zato jer je domaći, a bez obzira na to ako mu se sviđa ili ne.

P.S. Čisto da ne mislite da imam nešto protiv domaćih jedna od priča kojima se najviše vraćam kad prečitavam stare Future je Kako sam postao ugostitelj :vrag: .
Navigare necesse est, vivere non est necesse
User avatar
Milena
The Q
Posts: 1316
Joined: 05 May 2007, 13:48
Location: tu i tamo
Contact:

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by Milena »

Nazir wrote: Hm, zanimljivo. Nisam percipirao da je YA publika tako povezana s ljubić/krimić žanrom. Nekako, meni su ova zadnja dva žanra (stvarno osobni dojam) 30-40+ starosnih godina.
Ne, to ti je dobna skupina koja čita SFF. Ozbiljno, bar je vani više-manje tako, no uz caveat da, za razliku od krimića i ljubića, koji provode relativno redovna i podrobna istraživanja svojih tržišta, SFF to ne čini pa su ovi podaci dobiveni posredno a ne nekom izravnom anketom*. No čini se da su zbilja davno prošli dani kad je zlatno doba SF-a bilo 12 godina...

Inače, nije loša zamisao ovo s "obrnutim" pristupom (prvo uspjeh vani, onda doma), iako nisam sigurna da bi žanrovsko djelo -- osim ako ne dobije neku veliku nagradu, recimo -- i tada doživjelo neku medijsku potporu po doma. A o življenju od pisanja neću ni govoriti...

*koliko ja znam, a i to je staro mislim 5-6 godina; moguće je da se nešto u međuvremenu promijenilo, jer je to ujedno i razdoblje kad se jako promijenila izdavačka industrija.
I blame Hemingway. Of course, I blame Hemingway for a lot of things. Still working out how to pin global warming on him. (Snarkhunter)
User avatar
LordShaper
The Q
Posts: 1063
Joined: 02 Jan 2008, 14:15

Re: Jesmo li dosegli limit kvantitete domaće produkcije?

Unread post by LordShaper »

Nazir wrote: Naravno, Milena je u pravu da velik dio čitatelja Pottera / Twilighta / 50 Shades su ljudi koji nikada ne čitaju, ovo su uzeli i nakon toga nisu ništa drugo. Jasno, do njih ni ne mogu doći osim putem goleme marketinške mašinerije - to mi je jasno, i sam sam to studirao. No to mi je ujedno i razlog zašto sam ih "otpisao" i ne računam na taj dio publike. Ako se nekom žanrovskom djelu desi takva rock-star sudbina - ODLIČNO! No, to je toliko nepredvidiv faktor da na njega nema smisla računati...

Ovo
se kod nas pokušalo s Lunom, nije li? Čini mi se da su neke reklame i na tv išle.
I da podijelim neka moja razmišljanja zadnjih dana - mislim da nema nekog smisla tražiti hit prodaju unutar hrvatskih okvira. Objektivno, čak i da stvarno uspiješ osvojiti Kiklopa za najprodavaniji naslov godine, to ti neće osigurati egzistenciju. Mislim da je jedini način za neki osobni uspjeh žanrovskog pisca da se okrene vanjskom tržištu. Da, svjestan sam koje su to komplikacije, ali sam 100% uvjeren da je to tako. A možda kada netko pokupi neki uspjeh vani će se i naši novinari i sl. mediji okrenuti toj osobi i pomoći promociji u Hr. Prije bih rekao da je taj obrnuti put ono što bi trebalo ganjati, a ne iz Hr prema vani (i kompletan odgoj čitateljskih navika u Hr)...
Nives Celzijus je dobila Kiklopa pa nešto ne vjerujem da živi od tantijema :zubo: Ali da, treba ciljati na van (u kojem je slučaju hipotetskom autoru osim veće konkurencije također potencijalna barijera i jezik).
U zaključku za popularizaciju SF prvo bi trebalo popularizirat samo čitanje i to kroz škole (teta knjižničarka iz gornjeg primjera), ali bez forsiranja koje bi bilo kontraproduktivno i ostavljanjem djela tipa U iščekivanju Godoa (skoro me odbilo ne samo od čitanja već i od života :x ) za naprednije razrede. Povećanjem opće čitalačke publike proporcionalno ( a možda više ) bi se povećala i publika za SF. Što se tiče povećanja čitanja domaćih autora tu sve ovisi o kvaliteti. Ja ne mislim da će netko kupovat knjigu domaćeg autora samo zato jer je domaći, a bez obzira na to ako mu se sviđa ili ne.
Ček, u kojem si razredu Godota čitao? Ja sam ga za lektiru imao u trećem ili četvrtom srednje i moram priznati da je ne samo meni nego i čitavom razredu sjeo kao budali šamar (i ne samo Godot već i Ionesco...pa onda u tom tonu apsurda i fatalizma Camus a prije toga Kafka). A ono, od 25+ cura bilo ih je barem deset ako ne i više za koje bi rekao da spadaju u gorespomenutu 'čitam megahitove i inače ništa' kategoriju ako i uopće čitaju išta.

Što se tiče kvalitete domaćih žanrovskih autora, kvalitete imamo napretek imho. Također imamo i puno manji broj autora nego što ih ima srednja struja, što također pokazuje da kvantiteta ne garantira kvalitetu (ili uopće godišnju produkciju) :D

A Božju jednadžbu 2 mislim da nećeš tako brzo dočekati :zubo:
Proud member of "Ireini najdraži ne-purgeri"

...and then Buffy staked Edward. The End
Post Reply