Page 3 of 3

Posted: 07 Dec 2005, 22:43
by Ire
izvatci iz ?lanka ?iji se link nalazi na dnu ..
The first recorded use of the term ?science fiction? seems to be in A Little Earnest Book Upon a Great Old Subject by William Wilson:
"Science-Fiction, in which the revealed truths of Science may be given interwoven with a pleasing story which may itself be poetical and true."
This was in 1851. Unfortunately for Mr. Wilson, his term didn?t catch on.
In 1925, publisher Hugo Gernsback announced to his subscribers that he was beginning a new magazine. This new publication would be filled with tales of fantastic gadgets, space travel, and the future. Mr. Gernsback gave the new magazine the name Sciencefiction.
Science fiction author and fan Forrest J. Ackerman is listed in numerous sources as the inventor of the term ?sci-fi.? He invented the term in 1954, after hearing a radio DJ use the word ?hi-fi.?
And then there is the term ?speculative fiction,? popularized by Harlan Ellison. ?Speculative Fiction? is not so much a new term for SF, but rather an umbrella term for several genres: science fiction, alternate history fiction, fantasy, and horror. According to Orson Scott Card, speculative fiction is any story that describes a world other than reality as we know it.
Naming A Genre

Posted: 07 Dec 2005, 23:01
by BerislavLopac
According to Orson Scott Card, speculative fiction is any story that describes a world other than reality as we know it.
Prema toj definiciji, stvar ne ovisi samo o djelu, nego i o publici. Shizofreniku ili autistu je Krleza spekulativna fikcija.

Posted: 07 Dec 2005, 23:15
by Ire
ajmo se držati normalnih ljudi i normalne diskusije :?

Posted: 08 Dec 2005, 02:58
by Nyarlathotep
Izitpajn je pricao o hororu... ali, opet, postoji minimum dva nacina posmatranja horora - jedno je kao zanr za cvrsto ustaljenim svetonazorima i sredstvima pripovedanja, drugo kao dodatna dimeznija pri gradjenju strukture dela i tu se visesmislenost reci horor povecava. Horor ne mora da bude spekulativna fikcija, ali opet, uzas u knjizevnom delu moze egzistirati u milion oblika, na milion nacina - od licno psiholoskih impresija uzasa i otudjenja, preko direktnog psiholoskog horora ili splattera, okultnog ili natprirodnog horora. Horor uopste ne mora da spada pod fantastiku. Po nekom mom misljenju pisac horora koji je do maskimuma ispitao granice i sve formalne oblike istog zanra je Ramsey Campbell. On je ujedno i jedan od najkvalitetnijih knjizevnika medju horor piscima ikada.
Ma... sve ovo o cemu se ovde prica zahteva dublje sistematsko razmatranje i temeljan knjizevno-istrazivacki rad. U poslednjih 30 godina objavljeno je na hiljade strucnih knjiga o sf, horor knjizevnosti. Od Cvetana Todorova do ST Joshija i Catrine Hume... kad se o ovakvim stvarima na ovaj nacim polemise, svi u najmanju ruku deluju nedoreceni. Teorija knjizevnosti se mnogo bavila zanrovskim pitanjima i na zapadu su akademska proucavanja zanra SFa i horora veoma rasprostranjena, a svaka ozbiljnija prica na ovu temu (popt svake druge knjizevne teme) zahteva detaljno i ozbiljno knjizevno-teoretsko tumacenje bazirano na poznavanju knjizevne teorije, istorije svetske knjizevnosti i detaljnog poznavanja istorije zanra o kojem se prica. Kriticar koji moze relevantno pisati o zanru mora biti i izvan zanrovskih voda u tokovima klasicne knjizevnosti, estetike i teorije knjizevnosti, isto kao i unutar zanra, njegovih tokova, najlosijih i najkvalitetnijih knjiz. dela napisanih u ime tog zanra.
nije li Zoran Živkovi? i autor, i urednik, i teoreti?ar Şanra!?

Nije, odavno.
Odavno vise kao izdavac i urednik ne objavljuje SF knjizevnost, teorijom se vec godinama ne bavi, a kao pisac se ogradjuje od SF-a i zanrovske fantastike. Ja ga razumem, covek je pronasao svoj jezik, stil i pecat, i bavi se stvarima koje ga trenutno privlace. Bez obzira na sve, njegove price i novele su u toku poslednje dve godine objavljivane u skoro svakoj vecoj antologiji fantastike na Zapadu.

Posted: 08 Dec 2005, 11:14
by Dagi
BerislavLopac wrote: Prema toj definiciji, stvar ne ovisi samo o djelu, nego i o publici. Shizofreniku ili autistu je Krleza spekulativna fikcija.
Idi reci to Darku Suvinu. Naime, on je u djelo Od Lukijana do Lunjika (Zagreb, 1965.) uvrstio i KrleĹžinu dramu Kristofor Kolumbo (1917.).

Posted: 08 Dec 2005, 11:24
by Dagi
Nyarlathotep wrote: Ma... sve ovo o cemu se ovde prica zahteva dublje sistematsko razmatranje i temeljan knjizevno-istrazivacki rad. (...) a svaka ozbiljnija prica na ovu temu (popt svake druge knjizevne teme) zahteva detaljno i ozbiljno knjizevno-teoretsko tumacenje bazirano na poznavanju knjizevne teorije, istorije svetske knjizevnosti i detaljnog poznavanja istorije zanra o kojem se prica. Kriticar koji moze relevantno pisati o zanru mora biti i izvan zanrovskih voda u tokovima klasicne knjizevnosti, estetike i teorije knjizevnosti, isto kao i unutar zanra, njegovih tokova, najlosijih i najkvalitetnijih knjiz. dela napisanih u ime tog zanra.
Hmmm... Ovo diskvalificira najmanje tri ?etvrtine aktivnih foruma[?]a. :scratch:

Naime, ima ih nekoliko koji jesu diplomirali knjiĹževnost (ili su negdje oko diplome).

Za Živkovi?a sam znao za nagradu World Fantasy Award (2003.), pa me za?udila Tvoja konstatacija. Sad mi je jasnije.

Posted: 08 Dec 2005, 11:30
by Dagon
Dagi wrote:
Nyarlathotep wrote: Ma... sve ovo o cemu se ovde prica zahteva dublje sistematsko razmatranje i temeljan knjizevno-istrazivacki rad. (...) a svaka ozbiljnija prica na ovu temu (popt svake druge knjizevne teme) zahteva detaljno i ozbiljno knjizevno-teoretsko tumacenje bazirano na poznavanju knjizevne teorije, istorije svetske knjizevnosti i detaljnog poznavanja istorije zanra o kojem se prica. Kriticar koji moze relevantno pisati o zanru mora biti i izvan zanrovskih voda u tokovima klasicne knjizevnosti, estetike i teorije knjizevnosti, isto kao i unutar zanra, njegovih tokova, najlosijih i najkvalitetnijih knjiz. dela napisanih u ime tog zanra.
Hmmm... Ovo diskvalificira najmanje tri ?etvrtine aktivnih foruma[?]a. :scratch:
U svakom slu?aju diskkvalificira mene. Ali nekako mislim da to me ne?e spre?iti...

Posted: 08 Dec 2005, 11:56
by Nyarlathotep
He, he... nisam to napisao da bi nekoga obeshrabrio da ovde postuje, samo sam naznacio specificnost i kompleksnost teme.
Svako ima pravo da misli i prica sta hoce... i lepo je cuti misljenja raznih ljudi, nevezano za njihovu strucnu spremu ili obrazovanje.
:;

Posted: 09 Dec 2005, 14:20
by Tomislav Sakic
KrleĹžina drama ima utopijske elemente, pa je po Suvinovu modelu SF, jednako kao i Prolog Dundu Maroju Marina DrĹži?a.

Druga je stvar [?]to s ekod ranog Suvina SF uklapao u revolucionarnu utopijsku misao koja kulminira socijalisti?kom revolucijom, pa su na listi najve?ih SF doga?aja uvr[?]eni i npr. "Misao Marxa i Engelsa", negdje oko 1850. :joker:

Posted: 25 Aug 2007, 11:13
by Milena
Za one koji imaju potrebu raspravljati o teoriji, ja sam nešto drljala na blogu... :shock:

http://www.milerama.bloger.hr

Ispravak netočnog navoda

Posted: 07 Mar 2008, 16:27
by Milena
... naime, zahvaljujući Irinoj beskonačnoj ljubaznosti, Milerama se preselila, i sad ima novu adresu: http://milerama.nosf.net. :D

Možda će nekoga posebno zanimati da, osim teoretskih nagvaždanja, sada na Milerami mogu čitati i (novi i neobjavljeni) roman u nastavcima. Upozorenje: roman je fantasy, ne ZF. :happy1: