Definicija SF-a

Kutak za opsesivno-kompulzivne

Moderators: Tomislav Sakic, davors

User avatar
Hamenaglar
Ancient
Posts: 813
Joined: 25 Apr 2005, 20:05
Contact:

Unread post by Hamenaglar »

evo, imamo sf-vestern u kojem su umjesto pistolja blasteri, a umjesto konja, swoop bikeovi, i sad pogodi se swoop bike blasterom, on eksplodira i vozac/jahac zajedno s njim, u klasicnom vesternu bi konj pao i eventualno jahacu slomio nogu, eventualno...

dakle sada tu dolaze one mikrometarske promjene radnje...

da li je ovakvo djelo SF, a ono gdje umjesto swoop bikeova imamo smeerpove nije SF...

my point is done. :o
nema me.
User avatar
Dagon
The Q
Posts: 1044
Joined: 14 Jul 2004, 18:15
Location: Istria/R'lyeh

Unread post by Dagon »

Uh, verojatno ovdje svi ve? ionako znaju za moju odbojnost prema strogim Ĺžanrovskim podjelama, ali ?ak i ako se ponavljam:
svaka definicija je manjkava jer ne moŞe obuhvatiti sve, ali samim prihva?anjem neke definiciji Şanra kao takvog, mi automatski prihva?amo ono [?]to je definirano kao normu, a sve ostalo kao devijaciji norme. Za[?]to se umjetno zatvarati u bilo koje granice? Zar ne bismo barem mi, SF fanovi, trebali biti tolerantniji i zagovarati [?]irenje obzora umjesto zarvaranja u kojekakve ghettoi?Živjela razli?itost bez etiketa!
At last, the stars are finally right...
User avatar
Miles
Ancient
Posts: 776
Joined: 25 Feb 2005, 16:01
Location: sarajevo

Unread post by Miles »

Sad si i mene malo zbunila. Ako izbaciš sf elemente nekom romanu (koji su vjerovatno ukorjenjeni u samu pri?u) ne?eš dobiti ništa.
Znaš li ti ijedan primjer gdje bi se to pravilo (kako ga ti kažeš) moglo primijeniti?
Btw. pham i ja stalno govorimo o izbacivanju sf elemenata sa malim izmjenama. Tako da je, ?ini se, u ?itavoj ovoj raspravi došlo do malih problema u komunikaciji :)
User avatar
Ire
Phd In Horribleness
Posts: 6638
Joined: 04 Aug 2003, 18:51
Location: Zagreb

Unread post by Ire »

Miles wrote:Sad si i mene malo zbunila. Ako izbaciš sf elemente nekom romanu (koji su vjerovatno ukorjenjeni u samu pri?u) ne?eš dobiti ništa.
Znaš li ti ijedan primjer gdje bi se to pravilo (kako ga ti kažeš) moglo primijeniti?
Btw. pham i ja stalno govorimo o izbacivanju sf elemenata sa malim izmjenama. Tako da je, ?ini se, u ?itavoj ovoj raspravi došlo do malih problema u komunikaciji :)
upravo je to i point!! :uzdravlje: ukoliko se izbaci sf element a pri?a i dalje funkcionira, nije sf!! nemam sad primjera, pitaj izitpajna :scratch:
Instant Geek. Just Add Coffee.
User avatar
Hamenaglar
Ancient
Posts: 813
Joined: 25 Apr 2005, 20:05
Contact:

Unread post by Hamenaglar »

i ti oces reci da takve price postoje???????? i netko to cita?????? i netko to pise??????

zasto takve stvari jos nisu spaljene??????

Idemo organizirati krizarski rat, pali sav ne-SF...
nema me.
User avatar
Ire
Phd In Horribleness
Posts: 6638
Joined: 04 Aug 2003, 18:51
Location: Zagreb

Unread post by Ire »

Pham Nuwen wrote:i ti oces reci da takve price postoje???????? i netko to cita?????? i netko to pise?????
:x :drunken: kona?no smo se skužili
Instant Geek. Just Add Coffee.
User avatar
Hamenaglar
Ancient
Posts: 813
Joined: 25 Apr 2005, 20:05
Contact:

Unread post by Hamenaglar »

ne... ne.... nismo se skuzili, ja odbijam vjerovati da takva djela postoje... odbijam, odbijam....
nema me.
Lakat Brade Pedalj Muza

Unread post by Lakat Brade Pedalj Muza »

Iskreno rečeno, neproduktivno je prežvakavati staru slamu o definicijama znanstvene fantastike, kad su već o tome napisana brda literature, i u inozemstvu i kod nas. Ali kako sam poznat kao dobra duša, a repetitio est mater omnium studiorum, te magistri est docere, discipuli discere, evo jednog sažetka:

Postoji literatura, beletristika, fiction... To je sve ono što pišemo. Dakako 90% svega napisanog je bulšit (sjetite se riječi legendarnog Sturgeona). Kako je čovjek sklon raznim definiranjima i sortiranjima, tako je počeo i literaturu stavljati u pregratke koje je nazvao psihološki roman, ili ljubavni roman ili generacijska saga ili satira, humoristični roman ili literatura strave i užasa, futurističko ostvarenje, krimi roman... pa i science fiction, znanstvena fantastika (loš prijevod nekoga tko nije znao engleski), znanstvena beletristika (što nikad nije zaživjelo)...
Da ne duljim, tako su nastali žanrovi. Problem se pojavio zbog izdavača koji su za nezahtjevnu publiku naručivali od pisaca slabije verzije žanrova, pa je nastala trivijalna, hm, literatura, a la herc-romani, westerni, krimići, grozljivke, SF... Tim su djelima odmah prikeljeni epiteti isključivih elemenata žanra, nazvani su šund i izopćeni iz glavnog toka literature. Dakako, pritom nikom nije padala ni na kraj pameti da je priča o Emmy Bovary čisti ljubić, da su neka djela Dostojevskog čisti krimići, nitko Harta nije svrstavao u pisce petparačkih kaubojaca, niti Orwela ili Zamjatina u SF. To je za službenu kritiku bila literatura, a ne žanr. U žanr je uvrštavano samo flešgordonovsko smeće. Valja reći da su tome podosta pridonijeli i nekritički fanovi, koji su kroz fandom u nebesa uzdizali djela i autore (vidi i neke naše natječaje) koji nikako nisu pisali literaturu, ali jesu na određeni način bili žanrovski pisci.

Dakle drevni zaključak 1: Postoji samo dobra i loša literatura. Ona se može podijeliti u žanrove i podžanrove, zapravo se sva literatura može podijeliti u žanrove i podžanrove, u okviru kojih također postoji samo dobro ili loše stvaralaštvo (recimo i osrednje).

Kako odrediti što je diferentia specifica nekog žanra, konkretno, što je to što nekom djelu daje elemente na temelju kojih ga možemo svrstati u znanstvenu fantastiku. Citirat ću neke temeljne odrednice kako ih je genijalno izrazio Darko Suvin: „Znanstvena fantastika je književna vrsta zasnovana na prožimanju začudnosti i spoznajnosti, čiji je glavni formalni zahvat eksplicitni imaginativni okvir (prisustvo u osnovi različitih likova i konteksta zbivanja) koji je alternativan autorovoj svakodnevici.“ Pojam začudno u SF-u se razlikuje i od čuda u bajci (i drugim fantastičnim naracijama) i od čudnovatog, začuđujućeg u realističkoj naraciji (čudnovata stvar, začuđujuća odluka) ne samo značenjem nego i time što to začudno u SF-u mora biti objašnjivo znanstvenim ili pseudoznanstvenim temeljima i ne sme iznevjeriti načela "nužnog" i "vjerojatnog" koja vrijede u našem iskustvenom svijetu. Zato Suvin u pojam diferentia specifica znanstvene fantasike uvodi pojam novuma, koji je nužni uvjet, odnosno dominantno određenje znanstvene fantastike.
Ovdje valja dodati da je SF, kao i sva druga pisanija (beletristika) na svijetu zapravo realistična literatura o današnjem čovjeku, bavi se suvremenim čovjekom i njegovim problemima, samo što pritom rabi rečeni novum i izmaštanu alternativu svojoj svakodnevici. Dakako, to znači da u određenim slučajevima možemo eliminirati esefične elemente iz proznog djela i još uvijek imati dobru prozu jer o aktualnim ljudskim problemima, pitanjima, dvojbama, promišljanjima možemo pisati na razne načine, smještajući junake u različite situacije i svjetove, no dobro djelo je dobro djelo neovisno o tome kojem žanru pripada, a kvalitetno djelo nastalo na premisama znanstvene fantastike izgubit će velik dio svoje originalnosti, spoznajnosti i umjetničkog stvaralaštva ako se ti elementi izbace.

Dakle drevni zaključak 2: Postoje precizno određeni elementi koji definiraju dio beletristike svrstan pod nazivom znanstvena fantastika, bez kojih to djelo ne bi davalo istu razinu umjetnikova izražaja i spoznajne vrijednosti.

I za kraj, par riječi o isprepletenosti žanrova. Apsolutni je stupidarij govoriti o žanrovima u beletristici kao isključivim domenama strogih granica. Literatura je zapravo golemi skup brojnih podskupova koji se u mnogim dijelovima preklapaju. Dakako da jedno te isto djelo može biti i psihološki roman i ljubić i krimić i znanstvena fantastika. Getoizacija i isključivost nigdje nisu dobri pa tako ni u žanrovskom određivanju. Jedini bitni element u procjenjivanju djela jest njegova literarno-spoznajna vrijednost. Sve ostalo su nijanse.

Dakle drevni zaključak 3: Zatvaranje granica žanra je kontraproduktivno, zapravo i nemoguće, žanrovi su nužno isprepleteni i to im i jest glavna kvaliteta, a ko nisu, kuku i lele, bježimo od te šundovske trivijalije.
User avatar
Miles
Ancient
Posts: 776
Joined: 25 Feb 2005, 16:01
Location: sarajevo

Unread post by Miles »

Huh. Malo podugo objašnjenje za moj ukus ali da si objasnio jesi.
repetitio est mater omnium studiorum, te magistri est docere, discipuli discere,
He, he! U?io se latinski u srednjoj, ha? :uzdravlje:
Lakat Brade Pedalj Muza

Unread post by Lakat Brade Pedalj Muza »

Miles wrote: Huh. Malo podugo obja[?]njenje za moj ukus ali da si objasnio jesi.
A ti skrati [?]to je vi[?]ak!
Miles wrote: He, he! U?io se latinski u srednjoj, ha? :uzdravlje:
Ĺ ta u?io? DrĹžo satove! :uzdravlje:
Post Reply