PETICIJA: GOSPODAR PRSTENOVA U NASTAVNOM PROGRAMU
Moderator: Dagi
Dakle, još jednom: NIJE poanta u Tolkienu. SLAŽEM se da ima umjetni?ki vrijednijih djela. Slažem se i po pitanju LeGuinn kao vrsne autorice. Što se ti?e SF vs. Fantasy komentara, mislim da takve rasprave ne doprinose pa se ne?u u to upuštati. Mi smo se osnovali kao udruga ljubitelja fantastike, da bi tim jednim nazivom objedinili i sf i fantasy (ili spekulativnu fikciju, jednim imenom). Ali:yngvarr wrote: ...SVAŠTA...
- nema smisla pokretati peticiju koju nitko ne?e potpisati. S "Gospodarom" imamo priliku dobiti odre?enu masu koju teško da bi dobili s nekim manje razvikanim djelom.
- po anketama provedenim u Velikoj Britaniji negdje 2000. ili 2001. godine "Gospodar prstenova" je proglašen najzna?ajnijom knjigom 20. stolje?a (objavljeno tada u Novom Listu), što našoj inicijativi daje koliko-toliko OPRAVDANI POVOD
- njegov utjecaj na daljnji razvoj književnosti, filma, likovnog stvaralaštva, glazbe i sl. je OGROMAN i NEUPITAN. Ne možemo tvrditi da pod njegovim utjecajem nije nastao impozantan broj novih djela, ma što god mi osobno o tim djelima mislili. Ne možemo ignorirati ni njegov utjecaj na moderno društvo i kulturu: Tolkien je popularizirao europsku mitologiju, približio je masama, ako pogledamo odrednice danas prisutnih subkultura u njihovoj ikonografiji ?emo prona?i cijeli niz elemenata koji su tamo dospjeli zahvaljuju?i "Gospodaru prstenova". Mislim da je školski sustav dužan obrazovati djecu o pojavama koje ih okružuju, a dobar broj njih vezan je uz Tolkiena.
- "Gospodar prstenova" je kao ime, brand, dovoljno prepoznatljiv da bi bio simbol naše težnje za vrednovanjem fantasti?ne književnosti (ve? sam spomenuo da u to ubrajamo i znanstvenu fantastiku)u društvu, što mnogi drugi naslovi nisu (iako su književno možda i kvalitetniji)
evo, da ti dam jedan primjer lektire koji je, po meni, fantasti?no funkcionirao, a nikome nije bio dosadan..
pošto sam išla u jezi?nu gimnaziju s 'poja?anim' engleskim (engleski mi je bio prvi, francuski drugi jezik) mi smo imali svojevrsnu lektiru i na engleskom. samo što nismo morali ?itati cijelog 'Pygmaliona' ili 'Henrika VIII' ili 'Picture of Dorian Gray' nego smo ?itali samo pojedine zna?ajnije dijelove iz tih dijela; imali smo pred sobom kratki sadržaj, u?ili smo i biografije pisaca, a na satu diskutirali o tim djelima, kao i op?im kretanjima u britanskoj i ameri?koj književnosti. na taj na?in sam dobila puno bolji uvid u književnost VB i SAD-a nego da nam je profa rekla sad vi pro?itajte ovaj popis knjiga, a kad završite ja ?u vas pitati koji je lik napravi to i to na toj stranici teksta. usto, sama sam se zainteresirala za pojedine knjige i samostalno ih pro?itala. one koje me nisu zanimale, nisam pro?itala, ali nisam ni zamrzila jer me nitko nije tjerao da ih žva?em.
po meni je pristup kriv. ona djeca koja žele i mogu, pro?itat ?e te knjige ovak i onak. ona koja ne žele, ne?e nego ?e se izvla?iti. i onda je cijeli taj sustav obavezne lektire besmislen. ako se promijeni pristup, kao na primjer na na?in kojeg sam gore opisala, dobilo bi se više prostora i za neke druge knjige koje su iz današnje lektire nepravedno izba?ene. osim toga ti klince trebaš zainteresirat za nešto - trebaš ih zapalit - a ne zatupljivat. radim u školi, znam o ?em govorim. nema ni?eg goreg od deset-dvadeset tupih o?iju koje se bore sa snom tebi preko puta, a ti tupiš nešto što moraš jer ti je to u nastavnom planu ..
pošto sam išla u jezi?nu gimnaziju s 'poja?anim' engleskim (engleski mi je bio prvi, francuski drugi jezik) mi smo imali svojevrsnu lektiru i na engleskom. samo što nismo morali ?itati cijelog 'Pygmaliona' ili 'Henrika VIII' ili 'Picture of Dorian Gray' nego smo ?itali samo pojedine zna?ajnije dijelove iz tih dijela; imali smo pred sobom kratki sadržaj, u?ili smo i biografije pisaca, a na satu diskutirali o tim djelima, kao i op?im kretanjima u britanskoj i ameri?koj književnosti. na taj na?in sam dobila puno bolji uvid u književnost VB i SAD-a nego da nam je profa rekla sad vi pro?itajte ovaj popis knjiga, a kad završite ja ?u vas pitati koji je lik napravi to i to na toj stranici teksta. usto, sama sam se zainteresirala za pojedine knjige i samostalno ih pro?itala. one koje me nisu zanimale, nisam pro?itala, ali nisam ni zamrzila jer me nitko nije tjerao da ih žva?em.
po meni je pristup kriv. ona djeca koja žele i mogu, pro?itat ?e te knjige ovak i onak. ona koja ne žele, ne?e nego ?e se izvla?iti. i onda je cijeli taj sustav obavezne lektire besmislen. ako se promijeni pristup, kao na primjer na na?in kojeg sam gore opisala, dobilo bi se više prostora i za neke druge knjige koje su iz današnje lektire nepravedno izba?ene. osim toga ti klince trebaš zainteresirat za nešto - trebaš ih zapalit - a ne zatupljivat. radim u školi, znam o ?em govorim. nema ni?eg goreg od deset-dvadeset tupih o?iju koje se bore sa snom tebi preko puta, a ti tupiš nešto što moraš jer ti je to u nastavnom planu ..
Instant Geek. Just Add Coffee.
Deset-dvadeset? Sretna si.ire wrote: radim u [?]koli, znam o ?em govorim. nema ni?eg goreg od deset-dvadeset tupih o?iju koje se bore sa snom tebi preko puta, a ti tupi[?] ne[?]to [?]to mora[?] jer ti je to u nastavnom planu ..
Uzgred, ne bih se ni upu[?]tao u diskusiju, osim par napomena. Davati ljudima izvadke iz djela na ?itanje - na hrvatskom jeziku - metoda je koja se primjenjuje u niĹžim razredima osnovne [?]kole. Nadalje, utrapiti ljudima kupusaru od cca. 1000 stranica bit ?e sigurnim na?inom da ?itateljima dojadi i Tolkien, i sve vezano uza nj. Osobno drĹžim predmetnu trilogiju jezivo razvu?enom i ne ba[?] preporu?ljivom za ?itanje. S druge strane, forsiranje ne?ega [?]to je imalo utjecaja na subkulturne skupine jest provokacija koja ?e u hrvatskom [?]kolstvu biti odba?ena a limine (tj. "s praga", dakle, bez razmatranja).
DrĹžim kako je ovakva peticija nesmislena i pogre[?]no usmjerena. Mi[?]ljenja sam da bi bilo pametnije predloĹžiti roman Hobit kao lektiru za vi[?]e razrede osnovne [?]kole, ako ve? netko Ĺželi gurati Tolkiena u hrvatske [?]kolske programe.
Ne pori?em ja sve te ?injenice koje ti iznosiš. Samo, to što želite mislim da se ne postiže se peticijama, ve? radovima i raspravama u stru?nim publikacijama argumentima struke. Ankete nisu argument, niti mjerilo i?ega osim popularnosti. A popularnost nije mjerilo kvalitete.Zoran wrote:Dakle, još jednom: ... <odrezano samo da bude kra?e>yngvarr wrote: ...SVAŠTA...
Ako bi peticija i uspjela to ne bi bio znak uvažavanja fantasya kao umjetni?kog izri?aja, što je kako si naveo osnovni cilj ovoga, ve? isklju?ivo kao uvažavanja Tolkiena kao autora i njegovoga djela. I to vrlo parcijalno, jer ja sumnjam da puno ljudi zna za bilo što osim za LotR. Misliš da isti broj ljudi jednako zdušno ?ita Silmarillion kao i LotR? Da ne pri?amo o kilometarskim poemama o ljubavi izme?u Berena i Lúthien. To su stvari za die hard ljubitelje fantasyja. Daj to u lektiru, pa da vidiš što ?e se ?itati.
?emu anketa za uvo?enje u lektiru ne?ega što je svjetski popularno (posebno nako što su prikazani filmovi), kada ?e to i tako i tako biti pro?itano (EDIT: od onih koje ne?e odbiti debljina knjiga). Ustvari, puno je vjerojatnije, da ?e biti posu?eno u videoteci ili od prijatelja i pogledano, prije nego pro?itano. Posebno ako ?e biti pod muß, pa prema tome na jednak na?in tretirano kao i ostatak lektire. I nemojte misliti da svi vole i rado ?itaju fantasy, a LotR je od mnogih bio komentiran kao dosadan. Pa ti vidi.
I još jedan detalj. Nakon ?itanja lektire obi?no ide analiza i rasprava o djelu (ako nije tako, onda se kompletan predmet književnost zajedno s lektirom može izbaciti iz programa). U slu?aju LotR-a se nema o ?emu raspravljati, osim, na primjer, zašto Tolkien ženske likove tretira kao kulise (a što na kraju s književnosti nema veze).
No dosta od mene. Rekao sam što mislim, pa da ne gnojim više.
Lo, there do I see my father.
Lo, there do I see my mother, and my sisters, and my brothers.
Lo, there do I see the line of my people, back to the beginning!
Lo, they do call to me.
They bid me take my place among them, in the halls of Valhalla!
Where the brave may live
Forever!
Lo, there do I see my mother, and my sisters, and my brothers.
Lo, there do I see the line of my people, back to the beginning!
Lo, they do call to me.
They bid me take my place among them, in the halls of Valhalla!
Where the brave may live
Forever!
Ĺ to ?itati, ja sam morala napamet bubati cijele monologe iz Kralja Lira, jo[?] uvijek ga mrzim!ire wrote:po[?]to sam i[?]la u jezi?nu gimnaziju s 'poja?anim' engleskim (engleski mi je bio prvi, francuski drugi jezik) mi smo imali svojevrsnu lektiru i na engleskom. samo [?]to nismo morali ?itati cijelog 'Pygmaliona' ili 'Henrika VIII' ili 'Picture of Dorian Gray'...
Nat
At last, the stars are finally right...
Meni se ba[?] to ?ini pozitivnim pristupom. Uvest knjigu u lektiru zato [?]to je zanimljiva/vaĹžna/nezaobilazna ili [?]to ve?, a ne zato [?]to je SF.Izitpajn wrote:Bojim se da ste, ako Ĺželite popularizirati i fantasy i SF, odabrali krivu zastavu. Znam nekoliko ljudi koji doslovno ne podnose ZF, ali su zato uredno i[?]li ?itati Gospodara prstenova kad je film pro[?]ao kroz kina.
Ja znam nekoliko ljudi koji su daltonisti, ali i dalje ne mislim da bi bio dobar potez tiskati posebne kolor stripove za daltoniste.Izitpajn wrote:Bojim se da ste, ako želite popularizirati i fantasy i SF, odabrali krivu zastavu. Znam nekoliko ljudi koji doslovno ne podnose ZF, ali su zato uredno išli ?itati Gospodara prstenova kad je film prošao kroz kina.
- TheFlyOnTheWall
- Hani
- Posts: 52
- Joined: 14 Mar 2005, 17:42
- Location: Geminianum
- Contact: